Norrmejerier det enda mejeriföretaget att bistå regeringen i klimatomställningen

Gerhard Bley, Norrmejeriers VD, bjöds in för att bistå regeringen med den klimatpolitiska handlingsplanen. Norrmejerier diskuterade möjligheter och utmaningar inom jordbruket med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari och landsbygdsminister Peter Kullgren.

- Jordbruket står för nästan 15 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser och det behövs kraftfulla åtgärder för att nå klimatmålen. Det svenska jordbruket är helt avgörande för en stabil livsmedelsförsörjning, öppna landskap, biologisk mångfald och arbetstillfällen men vi behöver sänka utsläppen, säger Gerhard Bley.

Mötet hölls under dagen i Regeringskansliets lokaler tillsammans med 13 andra svenska storbolag och organisationer verksamma inom skogs- och jordbruk. Som det enda mejeriföretaget och norrländska livsmedelsproducenten hade Norrmejerier möjlighet att lyfta vilka hinder som finns och incitament som krävs för att jordbruket ska kunna nå netto noll utsläpp 2045.

- För att lyckas krävs det att politikerna hjälper oss, inte sätter hinder för vårt klimatarbete. Politikerna måste underlätta jordbrukets omställning och säkerställa att det finns incitament som gör det mer lönsamt att driva sitt jordbruk i Sverige på ett hållbart sätt, fortsätter Gerhard Bley. Politikerna kan också hjälpa konsumenterna till hållbara val, t ex genom sänkt matmoms på den här typen av produkter.

Korna måste också betraktas som de miljöhjältar de faktiskt är. Utan betande kor skulle många växter, fåglar och insekter dö ut och vallen där de betar fångar in koldioxid från atmosfären och lagrar in den i marken med sina stora rotsystem.

- Norrmejerier har bevisat att det går att minska utsläppen. Tidigare i år lanserade vi Norrlogisk mellanmjölk med minst 25% lägre klimatavtryck. Genom insatser på gårdarna, som bland annat sojafritt foder och ett fodertillskott som minskar kornas metanutsläpp går det att göra så stor skillnad, avslutar Gerhard Bley.

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 365 lokala bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.