Norrmejerier och Agronod i samarbete för att nå ambitiösa klimatmål

Norrmejerier och Agronod i samarbete för att nå ambitiösa klimatmål

Norrländska mjölkgårdar har redan idag lågt klimatavtryck om man jämför med resten av Sverige och Europa. Nu inleder Norrmejerier ett samarbete med teknologiföretaget Agronod för att ytterligare minska sitt klimatavtryck och kunna mäta och följa arbetet.

Genom användningen av Agronods klimatberäkningsverktyg, Agrosfär, kommer Norrmejerier att kunna noggrant mäta och visa upp det arbete som lantbrukarna redan utför, samtidigt som de fortsätter att sträva efter sina uppsatta mål för att reducera verksamhetens totala klimatpåverkan.

Norrmejerier har antagit vetenskapsbaserade klimatmål (Science Based Targets) i linje med Parisavtalet. Dessa inkluderar en minskning av klimatutsläppen från den egna verksamheten—inklusive mejerier, intransporter och tjänsteresor—med 42% samt en 25% minskning i leverantörskedjan, som omfattar gårdar, övriga råvaror, förpackningar och uttransporter, fram till 2031.

• Det är avgörande för oss att inte bara nå dessa mål, utan också att visa hur varje steg i vår produktion bidrar till en hållbar framtid, säger Stina Printz, chef för Hållbarhet, kvalitet & gård på Norrmejerier. Med hjälp av Agronods klimatberäkningsverktyg Agrosfär kan vi både bevisföra det lantbrukarna gör idag på gård men även jobba vidare mot de mål vi satt för att tillsammans med övriga verksamheten sänka Norrmejeriers gemensamma klimatavtryck.
  • Agrosfär är ett verktyg som möjliggör detaljerade och automatiserade klimatberäkningar för svenskt lantbruk.
  • Idag används Agrosfär av ledande aktörer inom livsmedelsförädling och banksektorn.
  • Data hämtas från gårdens uppkopplade system och minskar manuell administration.
  • Beräkningar kan göras för hela gården samt för olika produktionsgrenar: växtodling, mjölkproduktion och nötköttsproduktion. Arbetet med att inkludera grisproduktion pågår.
  • Beräkningsmodellen har utvecklats av ledande experter och forskare inom livsmedel, lantbruk och klimatberäkningar. Modellen är verifierad av tredje part.
  • Utvecklingen har EIP-stöd.

Samarbetet med Agronod har redan påbörjats och en av Norrmejeriers mjölkleverantörer, Hulda Wirsén, på mjölkgården Stora Mu AB i Överkalix är positiv till mätverktyget:

-Äntligen har vi en plattform som för samman data från olika platser och därmed bidrar till ett enkelt sätt att följa upp klimatresultat baserat på faktiska verksamheterna på gårdsnivå. Det blir lätt att göra beräkningar som är relevanta och bygger på aktuellt underlag.

- Våra norrländska mjölkgårdar gör idag stora insatser för att minska utsläppen av klimatgaser, öka den biologiska mångfalden och producera resurseffektivt. Vi har nu hittat rätt verktyg för att mäta detta och visa den nytta som jordbruket gör förutom att bidra till livsmedelsförsörjningen, avslutar Stina Printz, chef Hållbarhet, kvalitet & gård på Norrmejerier.

Fakta om Agrosfär

• Utvecklingen har EIP-stöd.

Kontakt för frågor:

Stina Printz, Chef Hållbarhet & Gård Norrmejerier, 070 720 27 22

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 350 lokala bönder varav 275 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen ca 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.