Norrmejerier storsatsar på mer ekologisk mjölk: Så ska norrländska mjölkbönder lockas att satsa på KRAV-produktion

Alltfler konsumenter väljer ekologiska livsmedel och Norrmejeriers försäljning av ekologiska produkter ökade med mer än 30 procent under förra året. Tillgången på den norrländska, ekologiska mjölken är dock begränsad och under våren storsatsar Norrmejerier för att få fler av föreningens medlemmar att gåöver till ekologisk produktion.

Att Norrmejerier kan möta den ökade efterfrågan som finns när det gäller ekologiska produkter gynnar alla Norrmejeriers medlemmar. Det förbättrar förutsättningarna att hålla uppe betalningen för den norrländska mjölken, oavsett om den är ekologisk eller inte, vilket är helt avgörande för en livskraftig mjölkproduktion i Norrland.

Redan idag är ca 15 procent av Norrmejeriers färska mjölkprodukter ekologiska, Den stora efterfrågan har under hösten i perioder varit svår att svara upp emot. Norrmejerier har därför tagit fram ett speciellt stimulanspaket för att locka fler av medlemmarna att övergå till ekologisk produktion. Intresserade medlemmar kommer bland annat att få hjälp med utbildning och rådgivning samt ett tillägg på den konventionella mjölken med 10 öre under omställningsperioden.

- Intresset för lokalproducerade livsmedel är mycket stort. Allt fler konsumenter vill veta var det de stoppar i sig kommer ifrån samt hur det produceras. Det är viktigt att de som vill välja ekologiskt också kan välja norrländskt. Målsättningen med den här satsningen är att inom 3-5 år öka vår invägning av ekologisk mjölkråvara med 5-10 miljoner kg, säger Henrik Wahlberg, Norrmejeriers ordförande.

Informationsträffar i Sollefteå, Umeå och Skellefteå

Under februari genomförde Norrmejerier ett antal möten där intresserade medlemmar fick träffa LRF-konsult, Växa, Norrmejerier och certifieringsbolaget KIWA, samt en erfaren KRAV-bonde och höra mer om vad det innebär att ställa om gården till ekologisk mjölkproduktion. Totalt deltog 42 mjölkbönder från 29 gårdar. I början av mars kommer det att genomföras så kallade erfarenhetsträffar där intresserade bönder får höra från en befintlig KRAV-bonde hur man tar nästa steg mot en ekologisk mjölkproduktion. Därefter erbjuds gårdarna bland annat hjälp med specifika gårdskalkyler. Dessa träffar kommer att hållas i Sollefteå (2/3), Umeå (4/3) och Skellefteå (6/3).

- Det finns idag ett intresse bland flera av våra medlemmar för att ställa om till ekologisk mjölkproduktion och med den här satsningen vill vi ge dem hjälp och stöd att ta steget, säger Lars Westman, medlemschef, på Norrmejerier.

För mer information, kontakta:

Henrik Wahlberg, styrelseordförande, Norrmejerier

E-post: henrik.wahlberg@norrmejerier.se

Lars Westman, medlemschef, Norrmejerier

E-post:lars.westman@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av ca 550 lokala bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil® och Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.