Norrmejeriers årsbokslut: Kraftig resultatförbättring jämfört med 2022

Norrmejeriers årsbokslut: Kraftig resultatförbättring jämfört med 2022

Efter ett år fyllt av ekonomiska och geopolitiska utmaningar rapporterar Norrmejerier en kraftig resultatförbättring och ett positivt årsresultat för 2023 på över 15 miljoner kronor. Resultatet innebär en förbättring med 39 miljoner kronor jämfört med föregående år. Siffrorna är en effekt av att Norrmejerier genomfört flera kostnadsbesparingar och strategiska initiativ som syftar till att stärka en långsiktig ekonomisk stabilitet, ett konkurrenskraftigt mjölkpris och bidra till företagets hållbarhetsmål.

Trots ett år präglat av konflikter i Ukraina och Mellanöstern, matinflation och en osäker global ekonomi, kunde Norrmejerier notera en stark avslutning på året och nådde en totalomsättning på 2 246 miljoner kronor jämfört med 2 076 miljoner kronor 2022. Norrmejerier nådde därmed en rekordomsättning och förstärkt sin finansiella position avsevärt.

- Det har varit ett år präglat av osäkerhet, men tack vare vår förmåga att snabbt anpassa oss till rådande marknadsläge och fokusera på att effektivisera vår verksamhet har vi lyckats förbättra vårt resultat och försvara vår marknadsposition, säger Gerhard Bley, VD för Norrmejerier.

Kopplat till de utmanande marknadsförhållandena har Norrmejerier implementerat flera åtgärder, bland annat beslut om och inledning av avveckling av Luleå mejeri och ett omfattande besparingsprogram motsvarande 85 miljoner kronor över tre år. Dessa åtgärder avser att optimera verksamheten och förbättra den ekonomiska effektiviteten över tid.

Vinstdelning och höjd ersättning till ägarna

Trots kostnadsökningar, inflation och prispress på marknaden förstärktes den total ersättningen till mjölkbönderna till rekordhöga 4,76 kronor per kilo jämfört med 4,72 kronor föregående år. Styrelsen föreslår en vinstdelning i form av en insatsemission och ränta på insatt kapital motsvarande ca 16 öre/kg. Ett steg i rätt riktning men inte tillräckligt eftersom mjölkbönderna är fortsatt hårt utsatta på grund av skenande räntor och ökade foderpriser.

- Vi har fortsatt att fokusera på att skapa långsiktigt värde för våra ägare, de norrländska mjölkbönderna, även om vi inte är i mål. Samtidigt fortsätter vi att leverera kvalitetsprodukter till våra kunder. Vi har även gjort betydande framsteg i vårt hållbarhetsarbete, vilket är en central del av vår vision för framtiden, tillägger Göran Olofsson, mjölkbonde och styrelseordförande för Norrmejerier.

Kliv mot minskad klimatpåverkan

Under 2023 tog Norrmejerier även stora kliv mot att minska sin klimatpåverkan, med fokus på minskad energi- och vattenanvändning, samt optimering av transporter inklusive utfasning av fossila drivmedel. Utöver dessa satsningar fortsätter Norrmejerier att satsa på innovation kopplat till kärnverksamheten och utvecklingen av nya mejeriprodukter. Ett exempel på detta är Norrlogisk, som lanserades i början av 2023. En mellanmjölk med minst 25 procent lägre klimatavtryck än det genomsnittliga klimatavtrycket för svensk mjölk, enligt klimatberäkningar från branschens ledande aktörer.

Prioriteringar 2024

Under 2023 tog styrelsen beslut om en reviderad strategisk plattform och med den som utgångspunkt är företaget väl positionerat för fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamhet under 2024. I den nya strategiska plattformen har företaget identifierat tre huvudsakliga strategiska områden: Lönsam tillväxt genom starka varumärken, effektivisering av produktion och logistik, samt optimering av råvaruflödena. Prioriteringarna ska möjliggöra att nå målsättningen om ett högre och konkurrenskraftigt avräkningspris till ägarna och samtidigt uppnå en rörelsemarginal på två procent av omsättningen.

Lönsam tillväxt genom starka varumärken: Fokus på lönsam tillväxt genom starka varumärken, med målet att bibehålla och utveckla dessa för att bidra till lönsam kund-, kanal- och kategoriutveckling. Norrmejerier siktar på nationell tillväxt och vill vara drivande inom konsumentriktad innovation. Under 2024 kommer utveckling av den befintliga varumärkesportföljen att prioriteras, tillsammans med en större satsning på produktutveckling inom ost- och mejeriportföljen.

Produktion och logistik i världsklass: Norrmejerier kommer fortsätta sträva efter att leverera rätt produkt i rätt tid till rätt kostnad. Kontinuerligt förbättringsarbete och ökad effektivitet, tillsammans med hög flexibilitet i produktionen, är nyckelkomponenter i denna strategi. De två viktigaste initiativen för att öka effektiviteten i verksamheten är avvecklingen av Luleå mejeri och det effektiviseringsprogram, under namnet VF 2025, som sjösattes under 2023.

Optimal råvarueffektivitet: Avgörande för att förstärka företagets lönsamhet är förbättrad och mer lönsam råvarueffektivitet. Det innebär bland annat att Norrmejerier avser att bredda portföljen av produkter för att hantera råvarubalanser i produktionen. Fokus ligger på ökat utnyttjande av vassle och skummjölk till mer förädlade produkter. Utredning om investeringar för att förbättra hanteringen av restflöden pågår.

Med dessa prioriteringar avser Norrmejerier att under 2024 fortsatt utveckla sin position som en ledande aktör inom mejeriindustrin i syfte att förstärka lönsamheten för de norrländska mjölkböndernas ekonomi och en mer hållbar framtid.

- Under året som gått har vi skapat förutsättningarna för att både agera och leverera på vår strategiska plan genom att vi förbättrat vår finansiella styrka under året. Framåt kommer det nu krävas högt engagemang på daglig basis från alla kooperativets medlemmar och medarbetare, där Norrmejeriers värderingar och enade ledarskap blir nycklarna för att vi ska uppnå våra mål, avslutar Gerhard Bley.

Norrmejerier 2023 (siffror inom parentes avser 2022)

• Resultat efter finansiella poster: +15 miljoner kronor (-24 miljoner kronor)
  • Omsättning 2 246 miljoner kronor (2 076 miljoner kronor)
  • Faktisk ersättning invägd mjölkråvara, inklusive föreslagen vinstdelning: 4,76 kr/kg (4,72 kr/kg)
  • Invägning: 196 miljoner kilo (198 miljoner kilo)
  • Antalet aktiva mjölkbönder i december 2023: 275 stycken

Länk till Norrmejeriers års- och hållbarhetsredovisning 2023

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 350 lokala bönder varav 275 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen ca 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.