Norrmejerier valde ny styrelse den 23 april

Vinstdelning till Norrmejeriers mjölkbönder men osäkert läge efter cyberattacken

Under tisdagen den 23 april, en vecka efter cyberangreppet mot mejeriet i Umeå, beslutade föreningsstämman om vinstdelning till kooperativets ägare – de norrländska bönderna. Samtidigt råder det osäkerhet kring hur hårt cyberattacken slår mot bönderna framöver.

Föreningsstämman är Norrmejeriers högsta beslutande organ. Trots ett år fyllt av ekonomiska och geopolitiska utmaningar kunde Norrmejerier rapportera en kraftig resultatförbättring, 39 miljoner kronor, för 2023 jämfört med föregående år. Förbättringen innebär att resultatet landade på över 15 miljoner kronor. Föreningen uppnådde även rekordomsättning och förstärkte därmed sin finansiella position avsevärt. Siffrorna är en effekt av att Norrmejerier genomfört flera kostnadsbesparingar och strategiska initiativ.

- Vårt fokus är och kommer fortsätta vara att skapa långsiktigt värde för de norrländska mjölkbönderna genom olika åtgärder som främjar böndernas långsiktiga lönsamhet. Genom att vi fortsatt levererar kvalitetsprodukter, så har vi kunnat upprätthålla ett konkurrenskraftigt mjölkpris samtidigt som vi gjort betydande framsteg i vårt hållbarhetsarbete, säger Göran Olofsson, mjölkbonde och styrelseordförande för Norrmejerier.

Cyberangreppet slår mot bönderna

Trots vinstdelningen finns det en oro över framtiden efter förra veckans cyberangrepp mot Umeå mejeri, som innebar att all produktion temporärt behövde stoppas. Efter ett omfattande krisarbete kunde produktionen återupptas efter endast 64 timmar.

- Cyberattacken visar hur känslig vår verksamhet är och hur snabbt konsekvenserna gör sig kännbara. Våra mjölkkor kan inte sluta mjölkas för att mejeriet plötsligt inte kan ta emot mjölken, säger Göran Olofsson.

Konsekvensernas omfattning efter angreppet går än så länge inte att fastställa, men det kommer vara ägarna, de norrländska bönderna som får ta den ekonomiska smällen. Smällen blir mindre om fler konsumenter sluter upp och stöttar bönderna genom att välja Norrmejerier i matbutikerna.

- Som mjölkbonde och styrelseordförande för Norrmejerier vill jag uppmana alla att välja produkter från Norrmejerier vid mejeridisken. Just nu är det extra viktigt, eftersom varje köp minskar konsekvenserna av cyberattacken, som vi vet kommer slå mot de lokala mjölkbönderna, säger Göran Olofsson.

Tre nyval till styrelsen – stärks med extern branscherfarenhet

Under stämman röstades även Norrmejeriers styrelse fram. Valberedningens förslag till nyval röstades igenom enhälligt och de nya ledamöterna är:

Cecilia Gyldén, Head of Governance Spendrups, Lidingö

Emil Frölander, mjökbonde, Sidensjö

Carl-Peter Thorwid, tidigare VD Cerealia, Sollentuna

- Jag är mycket nöjd med nytillskotten i styrelsen som både representerar mångårig erfarenhet från livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln, men också i form av nytänkande hos en ung och satsande mjölkbonde, säger Göran Olofsson.

Utöver nyvalen består Norrmejeriers styrelse av följande personer:

Göran Olofsson, mjölkbonde, Ånäset, ordförande

Stefan Stolt, mjölkbonde, Junsele, vice ordförande

Lars Eriksson, mjölkbonde, Boden, ledamot

Frida Lundberg, mjölkbonde, Vännäs, ledamot

John Baars, mjölkbonde, Flarken, ledamot

Jonas Vängbo, arbetstagarrepresentant, Umeå

Janne Vaattovaara, arbetstagarrepresentant, Umeå

Lina Jonsson, arbetstagarrepresentant suppleant, Umeå

Lennart Åström, arbetstagarrepresentant suppleant, Umeå

Fördelning av årets resultat

Norrmejerier stämma beslutade att ställa sig bakom styrelsens förslag att göra vinstdelning enligt förväntat för 2023:

• 5% ränta på insatskapital utbetalas, totalt 7 971 364 kr
      • 12 öre per invägd kilo mjölkråvara överförs till medlemmars insatskonton genom insatsemission, totalt 23 502 967 kr
      • Balanserade vinstmedel uppgår därmed till 120 810 023 kr

Den faktiska ersättningen för mjölkråvaran för 2023 blev därmed 4,74 kr/kg (4,68 kr/kg 2022). Norrmejerier resultat 2023, efter finansiella poster, slutade på +15 miljoner kronor (-24 Mkr 2022).

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 350 lokala bönder varav 275 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen ca 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.