Hasselbackspotatis med Västerbottensost, ett av många recept på "Svenska Folket Lagar". Foto: Therese Fröberg

Ny arena för hemmakockar att briljera på!

Intresset för matlagning bland hemmakockar ökar varje år men att nå ut med sina recept kan vara en utmaning. Det är något som Västerbottensost® vill hjälpa till med och skapar därför en helt ny arena för alla hemmakockar att synas på; ”Svenska folket lagar”.

- Som den svenska Nationalosten® vill Västerbottensost hylla alla hemmakockar genom att erbjuda en välbesökt och folkkär receptplattform att synas på. Genom ”Svenska folket lagar” skapar vi en helt ny arena som ger alla möjlighet att synas med sina recept på Västerbottensost hemsida, och därmed också nå ut till en större publik med sin matlagning, säger Maria Forsner, Brand Manager för Västerbottensost.

Till hemsidan: https://vasterbottensost.com/svenskafolket/

Svenska folket lagar – en plats att briljera på
Upplägget är enkelt och passar alla som älskar att laga mat, skapa recept och fota dem och som vill nå ut med sina recept för att inspirera andra. Redan idag har många av dessa hemmakockar en egen social kanal där de publicerar sina recept och nu erbjuder Västerbottensost ytterligare en kanal, med många besökare, som ett komplement till den egna kanalen. Den nya receptplattformen ger matlagningsintresserade möjlighet att synas med sin matlagning på Västerbottensost hemsida och ibland även i dess sociala kanaler och receptfoldrar.

Redan nu har många publicerat sina recept och det är imponerande att se bredden och kreativiteten på de recept som kommit in. En av hemmakockarna är Therese Fröberg som driver instagram-kontot @therese.froberg.mat. Hon är positiv till Västerbottensost nya satsning.

- För mig är mat livet och att fota och skapa nya recept tycker jag är superkul! Därför tyckte att jag denna möjlighet lät väldigt rolig. Jag har dessutom redan hittat massor av inspiration i andras recept på sidan! Säger Therese Fröberg.

Se Thereses recept och profil här; https://vasterbottensost.com/svenska-folket-lagar/therese-frobergs-mat/

Nationalosten - En älskad ost för alla tillfällen
Västerbottensost har en lång och mytomspunnen historia med anor sedan 1872 då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet som än idag är en väl bevarad hemlighet som bara några få känner till. Sedan den dagen har mejerskor och ostmästare fört hantverket vidare. På samma sätt har generationer av ostälskare fört vidare traditionen att njuta av Västerbottensost. Än idag tillverkas Västerbottensost på det lilla mejeriet i Burträsk. Och än idag är Västerbottensost med sin unika smak, en liten men speciell bit av svensk mathistoria.

För mer information, kontakta:
Maria Forsner, Brand Manager Västerbottensost®
Email: maria.forsner@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 365 lokala bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.