På topp i hållbarhetsrankning

Norrmejerier hamnar på plats 6 när svenskar rankar hållbara livsmedelsföretag och plats 20 bland 286 företag i olika branscher.

– Utmärkelsen visar att ett enträget och långsiktigt arbete med att göra gott för Norrland gör avtryck. Vi jobbar i såväl små som stora steg med hållbara åtgärder. Varje enskild del har betydelse, säger Anders Fredriksson, vd för Norrmejerier.

Några exempel på hållbara åtgärder under 2016:

Biogasproduktionen har under 2016 ökat med hela 11 procent och utgör nu 20 procent av energiförbrukningen vid Umeå mejeri. Norrmejerier har bytt till syntetisk diesel (HVO) i tankstationer vid Umeå och Luleå mejerier. Närmare 75 procent av Norrmejeriers samlade drivmedelsförbrukning inom tunga transporter tankas vid mejerierna. Norrmejerier uppnår dessutom miljöbesparingar genom utökad samdistribution och optimering i last och smartare körvägar.

I avsikt att främja ett hållbart lantbruk har Norrmejeriers styrelse antagit en hållbarhetspolicy som från 2017 är implementerad i Norrgården® som är Norrmejeriers kvalitetssäkringssystem för medlemmar. Hållbarhetspolicyn uppmanar till miljöförbättrande åtgärder inom nio miljökvalitetsmål där mjölkproduktion har störst inverkan: Begränsad klimatpåverkan, Frisk luft, Bara naturlig försurning, Giftfri miljö, Ingen övergödning, Levande sjöar och vattendrag, Grundvatten av god kvalitet, Ett rikt odlingslandskap och Ett rikt växt- och djurliv.

Läs mer om Sustainable Brand Index: https://www.sb-index.com/

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 460 lokala bönder varav 390 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.