Nya svenska ostar från Norrmejerier, perfekt till fredagstaco och helgpizza!

Perfekt till helgmyset: Norrmejerier lanserar färdigriven ost i hela landet

Dags att maxa musikfesten med tacos? Nu kommer riven kvalitetsost från Umeå mejeri, gjord på norrländsk mjölk, som vänder sig till hemmakockar och barnfamiljer som värderar svenska råvaror. Osten passar för kall såväl som varm matlagning.

Den färdigrivna osten har blivit alltmer populär och efterfrågad, särskilt till rätter som taco, pizza och gratäng. Trots det är det få som reflekterar över ursprunget av osten. Endast fyra av tio ostar som säljs i Sverige idag är tillverkade av svensk mjölk, och över hälften av den ost vi konsumerar importeras.

Från och med den 12 februari kommer Norrmejeriers senaste nyheter, Norrmejerier Taco & Gratäng samt Norrmejerier Pizza & Toast, finnas tillgängliga för köp på utvalda Coop-butiker över hela Sverige, samt på ICA-butiker i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland.

-Det känns jättebra att nu kunna komplettera vårt sortiment med färdigriven ost för några av svenskarnas mest populära rätter. Vi hoppas att våra nyheter ska sprida glädje i butikerna så väl som i köket hemma hos våra konsumenter, säger Lina Jonsson, Product Manager Ost

För den som är intresserad av att veta var osten är producerad är det möjligt att hitta informationen i den lilla ovala kontrollmärkningen som är obligatorisk för alla produkter inom EU. Koden SE 1005 eller Sverige 1005 indikerar att produkten är tillverkad vid Umeå Mejeri.

- Norrländsk mjölk har naturligt ett lägre klimatavtryck. Det ljusa halvåret, i kombination med en relativt låg medeltemperatur och god tillgång till vatten, ger flera positiva effekter. Det främjar snabb tillväxt av gräs och klöver med hög energi- och näringsinnehåll samt minskar användningen av bekämpningsmedel. Norrländsk mjölk och ost är helt enkelt ett gynnsamt val för hela Sverige, säger Stina Printz, Chef Hållbarhet & Gård

Produktnyheterna är förpackade i monoplast, så kallad PP-film, för att möjliggöra materialåtervinning.

Norrmejerier Taco & Gratäng
Norrmejerier Taco & Gratäng är en smakrik ost med extra karaktär. Osten smälter perfekt på gratänger och ger tacos en extra smakupplevelse. Den är också utmärkt som topping på pizza eller pasta, och lika god både kall och varm.
Artnr: 64172
EAN: 7310861081869

Norrmejerier Pizza & Toast
Norrmejerier Pizza & Toast är en mild ost med en lätt nötig smak, perfekt för pizza och toast. Osten passar även utmärkt som topping på pasta eller sallad och är lika god både kall och varm.
Artnr: 62372
EAN: 7310861081661

www.norrmejerier.se finns recept och inspiration.

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 365 lokala bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.