Pressinbjudan: Norrmejerier bjuder på långfil på Torsta betessläpp 13 maj

Pressinbjudan: Norrmejerier bjuder på långfil på Torsta betessläpp 13 maj

Välkommen att fira in våren på Torsta Lantbruksskola och våra kor. Dela glädjen med oss när korna springer ut i det gröna! Norrmejerier finns på plats och bjuder på mjölk och bullar - och speciellt för i år även på norrländsk långfil!

Varmt välkomna till betessläppet på Torsta!

Ås - Torsta Lantbruksskola
13 maj, gården öppnar: 10.00, korna släpps: 11.00

Dags för Norrmejeriers betessläpp 2023

Efter en lång och snörik vinter är det äntligen dags för de norrländska mjölkkorna att släppas ut på grönbete. Välkomna till Norrmejeriers betessläpp på 15 mjölkgårdar runtom i Norrland.

Norrmejeriers betessläpp lockar årligen tusentals besökare. Och det är omöjligt att inte smittas av kornas sprittande glädje när de springer ut. På alla betessläpp bjuder Norrmejerier stora som små besökare på mjölk och bullar, och på de allra flesta betessläppen arrangeras tipsrundor, smakprovningar, lilla betessläppet för barn och mycket annat. Besök norrmejerier.se för att se vilka aktiviteter som finns på respektive gård.

Inte bara är det ett gratis folknöje utan det ger också möjlighet att med egna ögon få se vilket arbete som ligger bakom de lokalproducerade mejeriprodukterna i butiken och varför det är värt att välja dem framför lågprisalternativen. Norrmejerier ägs av mjölkbönderna själva som levererar mjölkråvara till Norrmejerier dagligen. Varje köp av mejeriprodukter från Norrmejerier bidrar till att bonden får god ersättning för sitt arbete och ser även till att över 3 000 jobb stannar kvar i Norrland.

- Som konsument har du mer makt att påverka än du tror. Vi behöver alla göra vad vi kan för att behålla och stärka Norrlands livsmedelsförsörjning och motståndskraft. Tycker du att det är viktigt med lokalproducerad mat med lägre klimatavtryck, öppna landskap med en levande landsbygd och biologisk mångfald? Och att norrländska bönder ska ha god ersättning och bra villkor? Stirra dig då inte blind på priset utan tänk till en extra gång kring vilket Norrland du vill vara med och bevara, säger Maria Skogelid, kategorichef på Norrmejerier.

Unika förutsättningar för mjölkproduktion i Norrland

I Norrland finns ett ljust sommarhalvår, lägre medeltemperaturer och god naturlig vattentillgång. Det ger norrländsk mjölk ett naturligt lägre klimatavtryck eftersom våra betesmarker är extra näringsrika samtidigt som det håller skadeinsekter borta och därmed minskar behovet av bekämpningsmedel. Vårt klimat är med andra ord naturligt klimatsmart och perfekt för mejeriproduktion. Ska Sverige ha en effektiv, hållbar och säker livsmedelsförsörjning så är mejeriproduktion Norrlands naturliga bidrag, på samma sätt som att södra Sverige är optimalt för odling av exempelvis vete och havre.

Grönbete hela sommaren

Nar ladugårdsdörrarna öppnas får de norrländska korna vara ute på grönbete i minst två månader. På ekogårdarna ar det minst fyra månader och många väljer att ha djuren ute längre an sa. Mjölkningen sker som vanligt två till tre gånger om dagen. Utöver det kan korna röra sig in och ut som de vill, på många gårdar står ladugården öppen dygnet runt. Varma sommardagar söker de sig ofta in för att få skugga, för att sedan njuta av nattens svalka utomhus.

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 365 lokala bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.