Orkla FoodSolutions lanserar gourmetburgare på favaböna

Orkla FoodSolutions vill göra skiftet mot en grön framtid enklare och utökar sortimentet med en ny vegansk premiumburgare mot restaurang. Denna gång gjord på favabönan som både är ett allergivänligt och klimatvänligt alternativ.

Naturli’ Burger Fava är en 100% växtbaserad, saftig 150-grams premiumburgare gjord på favabönor och ärtor. Lanseringen är ytterligare ett led i Orkla FoodSolutions mål om att göra ett skifte mot hållbara val lättare.

-I våra lanseringsplaner är det den här typen av hållbara alternativ som gäller och vi kommer fortsätta lansera premiumprodukter från Naturli’, som du kan använda i restaurangköket. Om du är köttätare vill du ha variation och det vill man ju också om man är vegan eller flexitarian, säger Carina Greiff, Portfolio Team Manager, Orkla FoodSolutions.

Favabönan är känd under flera namn. I Sverige kallas den ofta åkerböna eller bondböna medan den i andra länder kallas just favaböna. Det är en gammal svensk baljväxt som har hög proteinhalt och kan, precis som soja, konsumeras som de är, torkade eller som ett proteinmjöl. Naturli’ Burger Fava tillverkas i Norge på favabönor från Europa.

-Man har jobbat med sojaprotein och ärtprotein ett bra tag. Men favabönan är ett nytt, modernt och ett väldigt gott alternativ som dessutom finns nära, och räknas inte som en allergen. Lanseringen av den nya burgaren gör att vi kan erbjuda en variation av veganska proteinkällor, säger Carina Greiff.

Naturli’ Burger Fava har ett hemlagat utseende med bra struktur och tuggkänsla. Burgaren är ostekt vilket gör att restaurangen kan välja om den ska stekas, friteras eller tillagas i ugn, och passar lika bra som burgare som till klassisk husmanskost.

-Ambitionen är att våra veganska produkter ska vara så goda att de tilltalar alla. För om vi ska lyckas göra ett skifte mot en grönare framtid behöver alla välja att äta grönt fler dagar i veckan, säger Carina Greiff.

Varumärket Naturli’ grundades i Danmark 1988 och har varit en trendsättare som utmanat gamla sanningar. Med lanseringen av Naturli’ Fava Burger hoppas Orkla FoodSolutions skapa förändring även på den svenska marknaden och leva upp till ”Be the change” - som är slagordet för Naturli'.