Polarbröd blåser på - köper ytterligare ett vindkraftverk

Polarbröd blåser på - köper ytterligare ett vindkraftverk

Polarbröd är på väg tillbaka efter branden förra året och köper nu sitt femte vindkraftverk, vilket gör att företaget överträffar sitt mål att vara självförsörjande på förnybar energi. Investeringen innebär att koncernen producerar mer förnybar energi än vad den använder. Kontraktet signerades förra veckan och i dag sker övertagandet.

I dag får Polarbröds fyra vindkraftverk Aurora, Borealis, Stella och Polaris sällskap av ett femte: Nova. Det är Polarbrödkoncernens energibolag Polarkraft som har förvärvat ytterligare ett kraftverk i vindkraftsparken Bösjövarden, där tre av bolagets befintliga vindkraftverk står.

– Det känns fantastiskt att välkomna Nova till Polarbröd. Klimatet och uthållig försörjning är vår tids kanske största ödesfråga och vi måste därför bygga långsiktigt hållbart. Polarbröd har bakat bröd i generationer och vi utökar nu vår satsning på förnybar energi för att kunna leverera både gott och hållbart producerat bröd i generationer framåt. Ytterligare ett exempel på våra satsningar på förnybar energi är installationen av solpaneler på en fastighet i Luleå som blev nominerad till Solenergipriset 2021, säger Cindy Kite, hållbarhetschef på Polarbröd.

2012 sjösatte Polarbröd en tioårsplan med målet att vara självförsörjande på energi till 2022. De fyra första vindkraftverken var dimensionerade för att täcka bageriernas energibehov. Med Nova uppfyller och överträffar man målet för hela koncernen. Köpet innebär att Polarbröd nu kommer att producera mer förnybar energi än vad koncernen använder.

– Vi är på väg tillbaka, med kraft! Överskottet ger oss utrymme att fortsätta vår hållbara tillväxtresa och baka där energin finns. Vi har börjat provbaka i vårt nya bageri och ser fram emot att snart kunna erbjuda konsumenterna färskt bröd från Älvsbyn igen, från en koncern som är mer än självförsörjande på förnybar energi, säger Lars Wikman, styrelseordförande i Polarkraft och vd på Polarrenen.

Fakta Polarbröds nya vindkraftverk

• 2,5 MW turbin med årsproduktion över 7 000 000 kWh.
  • Byggdes 2014.
  • Har döpts av Polarbröd till Nova som betyder "ny" på latin. En nova kallas även en stjärna som under en period ökar sin ljusstyrka kraftigt.

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2020 omsatte Polarbrödskoncernen 1002 miljoner kronor med hjälp av våra 191 anställda. Polarbröd bakade drygt 31 000 ton bröd. Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi är fast beslutna att komma tillbaka till Älvsbyn och  resan mot ett nytt bageri i världsklass är på god väg. Till hösten ska den första brödkakan komma ur ugnen.

Vi vill finnas kvar i generationer framöver.

Vi är verksamma i Älvsbyn, Bredbyn och Umeå. Utöver brödverksamheten finns även Polarrenen, som har hand om koncernens fyra vindkraftverk i energibolaget Polarkraft AB som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarrenen arbetar även med fastigheter och leasing. I allt vi gör vill Polarbrödskoncernen vara en positiv kraft i omställningen mot en uthållig försörjning.