Skalar upp för metanreducerat kött. Linda Ahlmalm, CCO Protos och Fredrik Åkerman, VD Volta Greentech. Foto: Martina Holmberg

Smak av Gotland – snart marknadens mest klimatvänliga kött

Livsmedelsföretaget Protos och Volta Greentech skalar upp sitt mångåriga samarbete med metanreducerat kött vilket kommer göra Smak av Gotland marknadens mest klimatvänliga val av kött.

Fodertillskottet Lome™, som minskar kors metanutsläpp med i genomsnitt 80% per utfodringsdag ska nu ges till kor på gotländska gårdar som livsmedelsföretaget Protos samarbetar med. Ett initiativ som startar 2026.

Efter 3 års samarbete och flera pilotprojekt tar Protos och Volta Greentech nästa steg för att skala kommersialiseringen av Lome™. I en avsiktsförklaring åtar sig Protos att inleda utfodring av Lome™ tillnötkreatur i sin leverantörskedja. Satsningen kommer nå hyllan under varumärket Smak av Gotland.

– Det känns fantastiskt att vi tagit det här steget med Volta Greentech att skala upp och erbjuda ett väldigt unikt konsumenterbjudande genom Smak av Gotland, säger Linda Ahlmalm, CCO på Protos.

Lome™ står för Low methane, eftersom utfordring med tillskottet leder till en kraftig reduktion i utsläpp av den gas som gjort nötkreatur ökända ur ett klimatperspektiv. Samarbetet med Volta Greentech är en av många initiativ där Protos fokuserar på ett minskat klimatavtryck. Genom att producera kött regionalt kontrollerar man hela värdekedjan från gård till butik, i allt från minskat beroende av fossila bränslen till ansvarsfull markanvändning på gårdsnivå. Lome™ är ett initiativ som tar Protos långt fram i att kunna erbjuda det mest klimatvänliga köttet på marknaden.

– Våra konsumenter väljer oss idag tack vare vårt regionala koncept Smak av Gotland som får en unik smakkaraktär från den gotländska naturen och sättet på vilket vi hanterar råvaran. Med Volta Greentech och Lome™ kommer vi nu kunna erbjuda konsumenten marknadens mest klimatvänliga kött vilket är så spännande, säger Linda Ahlmalm.

Genom att finansiera fodertillskott för att direkt minska metangasutsläpp från kor har Protos och Volta Greentech demonstrerat en ny affärsmodell för hur man kan minska utsläpp i produktionskedjan.

– Vi är säkra på att metanreducerande fodertillskott kommer att bli en branschstandard. Det behövs för att Sverige ska kunna minska utsläpp från jordbruket och nå klimatmålen. Protos har verkligen tagit på sig en ledarroll och visar vägen för branschen, säger Fredrik Åkerman, vd Volta Greentech.

Tidigare pressreleaser om Protos och Volta Greentech

Världens antagligen mest klimatvänliga kött lanseras

Volta Greentech växlar upp: Svenska livsmedelsaktörer går samman för att minska klimatpåverkan från kor

Världens första metanreducerade kött nu i butik

Läs mer om Protos hållbarhetsarbete

Om Volta Greentech

Volta Greentech AB är ett svenskt bioteknikföretag som utvecklar och producerarinnovativa fodertillskott till nötkreatur som reducerar enterisk metanproduktion. Företaget grundades 2019 med visionen att drastiskt reducera metanutsläpp från kor för att förhindra global uppvärmning.

www.voltagreentech.com

Om Protos AB

Protos AB är ett livsmedelsföretag med visionen att bli Sveriges ledande proteinleverantör. Genom varumärket Smak av Gotland lyfter man fram det gotländska matarvet. Satsningen på metanreducerat kött reflekterar företagets engagemang för hållbarhet och innovation, vilket förstärker dess position som en ledande aktör inom svensk livsmedelsproduktion.

www.protos.se

Fakta om metangas

Metanutsläpp från enterisk fermentation från nötkreatur står för 5,7% av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser och utgör majoriteten av Sveriges utsläpp av metan. Att reducera metanutsläpp från nötkreatur är en viktig utmaning att lösa för att nå uppsatta klimatmål och för att reducera klimatpåverkan av nötkött.

Pressbild:

Linda Ahlmalm, CCO på Protos, foto: Martina Holmberg. Fredrik Åkerman, vd Volta Greentech, foto: Volta Greentech.

caroline.meyer.lagersparre@protos.se

Volta Greentech
press@voltagreentech.com

Det nybildade livsmedelsföretaget Protos har cirka 160 anställda och omsätter 1 015 miljoner kronor. Verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Företaget är känt bland annat för sitt regionala varumärke ”Smak av Gotland” och är även störst i Sverige på KRAV-kött. Protos bedriver nu ett flertal utvecklingsprojekt med målet att fortsätta vara Sveriges intressantaste livsmedelsföretag. Detta bland annat genom omfattande investeringar i metanreducerat kött - Lome-kött, utveckling av 100 % svenskodlad växtfärs och satsning på nya varumärken.