Smak av Gotlands lokala producenter prisas

På kort tid har tre av Smak av Gotlands producenter blivit prisade för deras arbete.

Nors & Bäcks gårdar har tagit hem priset för Årets Bonde 2021 samt Årets Bonde i kategorin kött. Priset delades ut i samarbete med bl.a. Bergendals, Från Sverige och Martin & Servera. Nors & Bäcks gårdar erhöll priset för deras hållbarhetsarbete, omsorg och respekt för djur och natur.

Ejmunds gård tog hem titeln Årets nötköttsproducent, bland annat för sitt arbete med djurhälsa och effektivitet. Priset delades ut av LRF och Sveriges Nötköttsproducenter.

Olof Ahlby och Annsofie Jarlö prisas som Årets landsbygdsföretagare på Gotland, ett pris som delas ut av Landshypotek Gotland. Priset får de för deras engagemang att utveckla gotländskt lantbruk.

- Priserna som har delats ut är ett kvitto på producenternas engagerade arbete med utveckling av gotländskt lantbruk, hållbarhet och djurvälfärd. Dessa frågor har sedan länge varit viktiga för hela vår verksamhet och är av största vikt för en framtida gotländsk livsmedelsproduktion. Vi är både stolta och glada att våra producenter får ta emot dessa viktiga och hedrande priser! Säger Ola Thomsson, inköpschef på Gotlands Slagteri.