Patrik Starck är civilingenjör i teknisk fysik inom området inbyggda system.

Radonova gör radonmätning ännu enklare - Patrik Starck leder arbetet för ökad digitalisering

Radonova Laboratories genomför ett omfattande arbete för att effektivisera och förenkla arbetet med radonmätning i hem och på arbetsplatser. Som ett led i den satsningen har Patrik Starck anställts som utvecklingsingenjör. Patrik kommer att ansvara för arbetet med en fortsatt digitalisering och produktutveckling.

– Mätning och analys av radon är ett område där information ska vara en tillgång både i stora och små projekt. Flöden och data måste hållas samman på ett sätt som ger snabba och säkra svar. Lanseringen av webbapplikationen RadOnline har varit ett viktigt steg i den utvecklingen. Med Patrik som drivande kraft får vi ytterligare kompetens och kapacitet att möta marknadens efterfrågan på en smidig och rationell hantering av radonmätning, säger Radonova Laboratories vd Karl Nilsson.

Nya webbapplikation RadOnline viktig komponent
Radonova har under hösten 2018 lanserat en ny version av sin webbapplikation för kunder och partner - RadOnline. Den nya webbapplikationen har ett helt nytt intuitivt gränssnitt och ger användarna säker tillgång till rapporter, mätuppdrag och annan data som uppdateras i realtid. Ett annat digitalt verktyg som nyligen lanserats är en kalkylator som gör det enklare att beräkna åtgången av radondosor vid mätning i flerbostadshus.

– Jag tror att digitalisering är det enskilt viktigaste verktyget i väldigt många företag. Med den senaste versionen av RadOnline har vi också skaffat oss en stor fördel i jämförelse med andra aktörer. Nu kan vi erbjuda ett väl sammanhållet flöde och ett modernt gränssnitt som håller ihop tillverkning, logistik, analyser, rapporter och utvecklingsarbete. Med RadOnline säkerställer vi också att vi snabbt kan möta nya önskemål från våra kunder. Ett exempel kan vara att enkelt kunna integrera RadOnline med fastighetsägarnas verktyg och program som används för att administrera huskroppar. Med integration och automatisering minskar det manuella arbetet avsevärt, särskilt i de fall huskropparna räknas i hundratal, kommenterar Patrik Starck.

Mer automatisering ger färre felkällor
Att ersätta traditionella pappersblanketter med en webbapplikation där kunderna loggar in och administrerar sina mätningar ger också en högre säkerhet.

– Färre manuella moment ger mindre utrymme för fel. Att som tidigare fylla i stora mängder pappersblanketter tar väldigt mycket tid och innebär ofta utrymme för felaktigheter. Utan ett väl fungerande IT-stöd skulle Radonova inte kunna leverera lika stora mängder dosor eller genomföra lika säkra mätningar som vi gör i dag. Så här långt har vi också fått ett väldigt positivt gensvar på RadOnline, framförallt den nya tjänsten där man elektroniskt kan registrera sina mätningar, fortsätter Patrik.

– En viktig aspekt är också att vi inte riktigt vet hur arbetet med mätningar på arbetsplatser kommer att se ut i framtiden. Med RadOnline har vi säkerställt att vi snabbt kan leverera lösningar baserat på vad marknaden efterfrågar, avslutar Patrik Starck.