Från vänster: Benjamin Portin, Radonova, Dr Aaron Goodarzi, University of Calgary och Dr José-Luis Gutiérrez Villanueva, Radonova

Världsledande radonforskare besökte Sverige och Radonova

I mitten av mars hade vi nöjet att välkomna Dr Aaron Goodarzi till både Radondagen och Radonova. Aaron arbetar dagligdags vid universitet i Calgary och har lett flera av världens största studier på området.

Eftersom Aaron är något av en ”rock star” inom radonforskning och världsledande på området såg vi naturligtvis till att få till en intervju när han besökte oss i Uppsala. Aaron berättar här om sina erfarenheter och lärdomar om radon. Och inte minst varför vi bör fortsätta att mäta radon både i våra hem och på våra arbetsplatser.

I intervjun berörs bland annat frågor som:

• Hur pandemin ökat risken för radon bland människor som jobbar hemifrån
  • Hur radonmätningar förbättrats och utvecklats över åren
  • Uppföljande mätningar under arbetstid som ny mätmetod
  • Hur Sverige skiljer sig från övriga länder
  • Hans forskargrupps pågående studier vid University of Calgary

Se intervjun med Aaron Goodarzi här»

För mer information om radon och radonmätning besök https://radonova.se