King Edward – En mycket populär potatis, kanske för att ofta beskrivits att ha en smörig lite mandelliknande smak.

Svar på tal om potatis

Potatisens historia börjar egentligen i Sydamerika för många hundra år sedan. På 1500-talet kom den till Europa, var viktig basmat för oss i Sverige på 1800-talet och ända in på 1960- och 70-talen. Efter det har ris, pasta, nudlar och tacoskal tagit allt mer plats på våra tallrikar. Men de senaste åren har potatisen börjat behandlas mer som en delikatess och nya goda sorter har avlöst varandra, vilket helt klart har gjort potatisen mer intressant igen.

Vi ställde några frågor till Tony Gustavsson, analys- och kontrollansvarig på Svensk Potatis AB, om ett av våra viktigaste baslivsmedel.

1. Vilka potatisar kan jag köpa i butiken?
–Det har kommit många nya sorter men King Edvard, med det rödfläckiga skalet är fortfarande en vanlig mjölig potatissort. Bland de fastare sorterna är Melody och Queen Anne vanligast. Delikatesspotatisen Amandine är också ganska vanlig.

2. Varför är det svårt att hitta namnen på potatisarna?
– Jag tror det beror på att man har stor omsättning på potatis i butiken och att sorterna varierar. På lösviktspotatisen ser man kanske namnet om man gläntar på den stora skylten som brukar hänga över bingen. Namnet brukar stå på själva potatislådan bakom. På påsarna hittar man ofta namnet i botten.

3. Vilken information på potatispåsen tycker du är viktig?
– Dels SMAK-märket vilket säger att potatisen är hel, frisk och sorttypisk potatis med goda kokegenskaper. Men även Bäst-före-datum är viktigt att kolla. Efter det att potatisen är uttagen ur sitt ideala lagringsutrymme, packad och skickad till butikerna så håller den sig fin i cirka två veckor innan den börjar mjukna eller bilda glykoalkaloider.

5. Om jag ändå råkar köpa potatis som legat för länge och börjat gro?
– Om den har grott kan du förstås skala den noga så att du får bort groddarna och sedan lägga den i kallt vatten för att den ska bli fastare.

6. Kan man se om potatisen innehåller glykoalkaloider och varför är det inte bra?
– Om potatisen har små intensivt gröna prickar är det troligt att den har bildat glykoalkaloider under odlingen och då finns det i hela knölen. Ljusare gröna fläckar i skalet kan tyda på att den utsatts för ljus under lagringen och det brukar inte sprida sig i hela knölen. Men eftersom det är svårt att se skillnaden på de gröna fläckarna så rekommenderar vi att man alltid slänger hela potatisen som har något grönt på sig. Glykoalkaloiderna i potatis kallas solanin och chakonin och kan ge en besk bismak, magont och illamående mm.

7. Fast eller mjölig potatis, vilken ska jag välja?
– Kockar använder gärna fast potatis till det mesta för att de får bättre kontroll över rätten och kan också tillsätta redning och annat om det behövs. I våra hemmakök är det smart att kunna köpa den mjöliga potatisen till exempelvis mos. Köper man en påse står det ofta på förpackningen om potatisen lämpar sig till att ugnssteka, göra mos eller gratäng av.

8. Populära King Edward och Amandine – hur använder du dem bäst?
– Amadine är nätt i formen med en god och fyllig smak. Koka eller ugnsstek den och servera gärna till kött. Till fisk äter jag hellre Queen Anne.
King Edward är inte alls dumt till klyftpotatis och eftersom den är lätt mjölig blir den fort färdig i ugnen. Den är också jättegod till hasselbackspotatis.

MER OM POTATIS: Har du också svårt att öppna potatispåsen utan sax? Kolla tv-inslaget: https://www.tv4.se/klipp/va/12582770/sa-oppnar-du-potatispasen-enkla-knepet-for-att-lyckas

Läs mer om näring i potatis: https://sasongensbasta.se/vegetables/naring-i-potatis/

Läs mer om glykoalkaloider här: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/glykoalkaloider

Läs mer om Svensk Potatis AB här: https://svenskpotatis.se/om-oss/svensk-potatis/

Carl Bergmar har fotograferat King Edward samlingsbild, Melody och Queen Anne.

Bilden på Amandine kommer från Svensk Potatis