Foto: Norges sjömatråd

Kommentar om odlad lax och Fiskehelserapporten

I veckan har norska Veterinærinstituttet publicerat den årliga Fiskhelserapporten, som också uppmärksammats i svenska medier. I rapporten konstateras höga tal avseende döda laxar i odlingar år 2023.

Det råder ingen tvekan om att dödligheten i norsk laxodling är för hög. Laxlus, sjukdomar och manetattacker har påverkat laxen och stora delar av branschen. Vi måste våga erkänna att det inte ser så bra ut som vi skulle vilja och vi välkomnar de sammanställningar som Veterinærinstituttet gör eftersom mer kunskap hjälper oss att hela tiden bli bättre.

Laxnäringen i Norge tar detta på största allvar och har redan vidtagit kraftfulla åtgärder för att kunna minimera spridningen av infektioner och skador som kan drabba fiskarna. I det ingår bland annat bättre smittskydd och skonsammare metoder för bekämpning av laxlus.

Bakom siffrorna döljer sig en mer komplex bild. Det finns stora skillnader mellan regionerna och företagen. Vissa uppfödare har en låg dödlighet, medan andra har en högre. Till exempel är dödligheten mycket lägre i Nordnorge än längre söderut i landet. För laxnäringen blir det nu viktigt att lära av dem som lyckats bäst. Att dela insikter, expertis och erfarenheter kring djurskydd är absolut nödvändigt för att kunna minska dödligheten.

Vi är hoppfulla om att det här arbetet ska ge resultat och att det ska återspeglas i siffrorna framöver. Fiskens hälsa en av de absolut viktigaste frågorna för den norska fiskbranschen och vi vill påminna om att de allra flesta laxarna som lever i norska odlingar är friska. De växer upp i rymliga kassar med naturligt strömmande havsvatten och mår bra.

Norges sjömatråd är den norska fiskeindustrins egen marknadsorganisation. Norges sjömatråd har sitt huvudkontor i Tromsö samt kontor på tretton av de viktigaste fisk- och skaldjursmarknaderna, däribland Sverige. Verksamheten finansieras av en lagstadgad exportavgift på fisk och skaldjur. Norges sjömatråd är ett statligt aktiebolag som ägs av det norska Närings- och fiskeridepartementet. För ytterligare information, besök www.norskfisk.se.