Kommentar om torsk i fiskguiden 2023

Fiskguiden 2023 föreslår att vi inte ska äta (bottentrålad) torsk från Barents hav och Norska havet. Norges sjömatråd tycker att budskapet är ogrundat och riskerar att få konsumenter att avstå från att äta fisk i en tid då vi borde äta mer, av såväl miljö- som hälsoskäl.

Norsk torsk som fiskas i Barents hav och Norska havet kommer från världens största bestånd av torsk. Fisket sker på en nivå som är balanserad och långsiktigt hållbar.

– Det finns i dagsläget inget hot mot beståndet av torsk i Barnets hav och Norska havet, och WWF:s bedömning är olycklig. Jag befarar att svenska konsumenter ska avstå från en nyttig fisk med låg klimatpåverkan och istället välja mindre hälsosam mat som är sämre för miljön, trots att både Livsmedelverket och Nordiska ministerrådet uppmanar oss att äta mer fisk, säger Charlotte Rapp, Norges sjömatråd.

Det är välkänt att bottentrålning utgör en utmaning för livet på havsbotten. Dock beror den eventuella skadan till stor del på lokala förhållanden och ur ett klimatperspektiv är trålfiskad torsk från Barents hav och Norska havet ett bättre alternativ än exempelvis nötkött. Alltfler trålare drivs även på el idag, vilket är bra för klimatet.

– Vi delar helt och fullt WWF:s utgångspunkt att fisket ska ske hållbart och med hänsyn till klimatet. Tyvärr blir det fel när de inte tar hänsyn till hur det ansvarsfulla fisket av torsk ser ut idag, och inte heller det faktum att vi både i Sverige och globalt behöver äta mer hållbart fiskad sjömat, säger Charlotte Rapp.

Allt norskt fiske, inklusive det av torsk, är hårt reglerat med strikta krav på miljö och hållbarhet.

Kontakta oss gärna om ni har frågor.

Norges sjömatråd är den norska fiskeindustrins egen marknadsorganisation. Norges sjömatråd har sitt huvudkontor i Tromsö samt kontor på tretton av de viktigaste fisk- och skaldjursmarknaderna, däribland Sverige. Verksamheten finansieras av en lagstadgad exportavgift på fisk och skaldjur. Norges sjömatråd är ett statligt aktiebolag som ägs av det norska Närings- och fiskeridepartementet. För ytterligare information, besök www.norskfisk.se.