Laxodling i Norge

Ökad konsumtion av sjömat säkrar framtidens matproduktion

Med ansvarsfull och hållbar hantering kan haven förse oss med sex gånger mer mat än vad de gör i dag. Det visar en rapport från en global expertpanel som presenterades på en FN-konferens under tisdagen.

Rapporten bygger på beräkningar från FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) som presenterades vid en konferens för hållbart fiske i Rom. Det är den första i en serie av sexton rapporter från the ”High Level Panel for a sustainable ocean economy”.

Slutsatsen i rapporten är att haven kan bidra med sex gånger mer mat än i dag om fisket och havsbruket hanteras på ett hållbart och ansvarsfullt sätt. Det motsvarar två tredjedelar av världens framtida proteinbehov. Samtidigt är klimatavtrycket mycket mindre för sjömat än för många andra livsmedel. Hållbart havsbruk lyfts fram som det område med störst potential att växa.

– Återigen visar forskningen att sjömat är ett hållbart alternativ med stor potential att möta en ökande efterfrågan på mat. Med en växande världsbefolkning och globala utmaningar såsom exempelvis klimatkrisen har sjömaten en viktig roll att spela, säger Renate Larsen, VD på Norges Sjømatråd.

Samtidigt visar globala undersökningar att endast hälften av alla konsumenter äter sjömat i de nivåer som rekommenderas. 64 procent av svenskarna äter bara sjömat en gång i veckan eller mer sällan, vilket är långt ifrån Livsmedelsverkets rekommendation på två till tre gånger i veckan. Detta visar rapporten ”Sjömat i Sverige 2019” från Norges Sjømatråd.

– Det är oroande att allt för få äter sjömat i nivå med livsmedelsmyndigheternas rekommendationer. Inte bara för vår hälsas skull utan även för planetens. Myndigheter, livsmedelsbranschen och sjömatsnäringen har ett delat ansvar i att lyfta miljö- och hälsomässiga fördelar med sjömatskonsumtion, säger Renate Larsen.

Ta del av rapporten här.

Norges sjömatråd är den norska fiskeindustrins egen marknadsorganisation. Norges sjömatråd har sitt huvudkontor i Tromsö samt kontor på tolv av de viktigaste fisk- och skaldjursmarknaderna, däribland Sverige. Verksamheten finansieras av en lagstadgad exportavgift på fisk och skaldjur. Norges sjömatråd är ett statligt aktiebolag som ägs av det norska Närings- och fiskeridepartementet. För ytterligare information, besök  www.norskfisk.se.