Mjölkbönderna får bättre betalt när de arbetar för lägre klimatpåverkan och ökad biologisk mångfald

Insatser på gårdsnivå inom djuromsorg, klimat och biologisk mångfald kommer att avspeglas i mjölkböndernas ersättning för mjölken. Det är grunden i Skånemejeriers nya hållbarhetsersättning. Ersättningen ingår i Skånemejeriers program ”Hållbar mjölkgård” som kombinerar befintliga aktiviteter med nya satsningar för att ta nästa steg mot visionen att bli Sveriges mest hållbara mejeri.

Syftet med hållbarhetsersättningen är att skapa ekonomiska incitament för mjölkbönderna att öka gårdens positiva påverkan på djur, klimat och natur, och minska den negativa påverkan.

"Mjölkbönderna gör ett gediget arbete för att producera mjölk med så låg klimatpåverkan som möjligt, vilket redan har bidragit till att sänka mjölkens klimatavtryck. Genom den här nya ersättningen vill vi uppmuntra till ännu fler åtgärder, genom att tydligare koppla ersättningen för mjölken till hållbarhetsarbetet. Det ger oss ytterligare förutsättningar för att tillsammans med mjölkbönderna kunna stärka konkurrenskraften för vår sydsvenska mjölk", säger Cecilia von Perglas, VD på Skånemejerier.

Mjölkpriset kommer att justeras så att en del av ersättningen ges enligt ett poängsystem där poängen är fördelade på ett flertal hållbarhetsåtgärder inom sex huvudområden: Kunskap och kompetens, God djuromsorg, Växtodling och kolinlagring, Resurseffektiv animalieproduktion, Fossilfritt jordbruk och Biologisk mångfald. Ju fler poäng mjölkbönderna erhåller, desto högre blir deras ersättning. Vid lanseringen av ersättningen kan upp till drygt fem procent av mjölkpriset genereras genom hållbarhetsersättningen. Det nya poängsystemet för beräkning av hållbarhetsersättningen används för första gången i november månads mjölkavräkning.

”Resurseffektiv animalieproduktion” och ”Växtodling och kolinlagring” är de områden som har störst effekt på klimatpåverkan, och ger därför också flest poäng. Det handlar om att utnyttja råvaror och resurser, till exempel mark och foder, på ett så effektivt sätt som möjligt. En stor andel av poängen har dessutom lagts på insatser för att främja biologisk mångfald, en stor hållbarhetsutmaning jämte klimatet. Poängmodellen tar hänsyn till olika gårdars förutsättningar – som till exempel läge, storlek och jordmån - för att inte missgynna eller i alltför hög grad gynna en särskild typ av gård.

"Den nya hållbarhetsersättningen är ett nytt steg för Skånemejerier ekonomisk förening i arbetet med klimat- och hållbarhetsfrågor. Lantbrukets klimatomställning är inte gratis, och det är bra att vi nu kan koppla konkreta hållbarhetsinsatser till ekonomiska incitament för våra mjölkföretagare. Flera åtgärder som ger ett minskat klimatavtryck kan också vara positiva för ekonomin på den enskilda gården, eftersom de bidrar till att alla resurser tas tillvara på bästa sätt", säger Mikael Palm, vice ordförande i Skånemejerier ekonomisk förening och deltagare i Skånemejeriers klimatgrupp.

FAKTA: Om Hållbar mjölkgård

Skånemejeriers program Hållbar mjölkgård kombinerar befintliga aktiviteter och processer på gårdsnivå med nya satsningar och incitament för att ta nästa steg mot visionen att bli Sveriges mest hållbara mejeri. Hållbarhet och god djurhälsa har länge varit i fokus för Skånemejerier och dess mjölkleverantörer. Skånemejerier var banbrytande när företaget i början av 2000-talet införde en miljöbonus för mjölkleverantörerna. 2005 blev Skånemejerier troligen det första mejeriet i Sverige att införa tredjepartscertifiering för att kvalitetssäkra mjölkleverantörernas arbete. Sedan 2012 ingår alla mjölkleverantörer i Skånemejeriers kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001, som omfattar bland annat djuromsorg och miljö. Utöver ISO 9001-certifieringen arbetar Skånemejerier med djuromsorgsbonus och klimatberäkningar på gårdsnivå.

Mer information om Hållbar mjölkgård hittar du på vår hemsida: https://foretag.skanemejerier....