Östgöta Mjölk lanserar mjölk som värnar om regnskogen

Östgöta Mjölk slår ett slag för miljön och lanserar Sveriges första mjölk som värnar om regnskogen. Mjölken är framtagen utan palm- och sojaprodukter, som annars är vanligt förekommande i kornas foder och indirekt leder till skövling av regnskogen i Indonesien och Brasilien. Initiativet kommer från tre östgötska bönder som vill bidra till en bättre och mer hållbar miljö.

5 miljoner hektar regnskog skövlas årligen i Indonesien och Brasilien med det indirekta syftet att ta fram palm- och sojaprodukter. Produkterna används sedan i det foder som många svenska mjölkkor äter. Detta tar tre av Östgöta Mjölks gårdar avstånd ifrån och producerar nu en mjölk där palm- och sojaprodukterna bytts mot fodermedel som vallfoder, raps och baljväxter.

– Vi anser inte att det är etiskt att producera mjölk med foder som bidrar till skövling av regnskog när det finns andra alternativ. Vi använder oss av foder från främst Sverige men även från Europa för att säkerställa att fodret inte innehåller palm- eller sojaprodukter. Vårt mål med projektet är att öka mjölkens mervärde samtidigt som vi bidrar till en bättre och mer hållbar miljö. Idag finns det fler svenska gårdar som använder sig av foder utan dessa produkter men det är bara om konsumenterna köper vår mjölk som de blir garanterade att mjölken kommer från en sådan gård, säger Mats Jonasson, bonde på Kättestad gård.

För att konsumenterna lättare ska kunna välja rätt mjölk har Östgöta Mjölk tagit fram en helt ny förpackning med ett sigill där texten lyder ”Vår mjölk värnar om regnskogen”. På förpackningens baksida finns en beskrivning av projektet och telefonnummer till bönderna dit konsumenterna kan ringa om de har några frågor.

30 procent av det kraftfoder våra svenska kor äter är proteinfoder och det är i just proteinfodret palm- och sojaprodukter förekommer. 25 procent av proteinfodret består av soja och 15 procent av palmprodukter. Anledningen till att soja och palm förekommer i fodret är för att de är billiga och effektiva foderråvaror. Bland Sveriges 360 000 mjölkkor konsumeras 113 000 ton sojaprodukter och 73 000 ton palmprodukter per år. På de tre gårdarna som är involverade i regnskogsprojektet finns 1 300 kor vilket innebär en minskning av 407 ton sojaprodukter och 265 ton palmprodukter per år och att en regnskogsareal på 468 hektar kan sparas.

I stället för palm- och sojaprodukter får korna på Kättestad, Odensviholm och Ogestads gård huvudsakligen gräs, vallfoder (hö och ensilage) och rapsmjöl från Sverige. Även ärtor och drank ingår i kornas dagliga foderstat.

– Vår förhoppning är att med en större konsumentinsikt också kunna gynna svenskt jordbruk av foder. Detta är ett pilotprojekt men faller det väl ut är målet på sikt att fler bönder ska gå över till palm-och sojafritt foder, säger Ove Konradsson, VD Östgöta Mjölk.

Mjölken kommer att finnas till försäljning i Östergötland och Stockholm från vecka 21.

Bönderna bakom projektet är:
Mats Jonasson, Kättestad gård, tel: 0706- 00 99 33
Mathias Jonsson, Ogestads gård, tel: 0703-00 38 83
Stefan Löwenborg, Odenviholm, tel: 0706-00 24 77

För vidare information vänligen kontakta:
Björn Sederblad, VD Skånemejerier, tel: 040- 31 39 26
Ove Konradsson, VD Östgöta Mjölk, tel: 070-853 13 25

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.