Skånemejerier höjer kontraktspriset till mjölkbönderna

Skånemejeriers styrelse beslutade torsdagen den 26 augusti att höja det så kallade kontraktspriset till mjölkleverantörerna med 10 öre per kilo mjölk. Det innebär att Skånemejeriers mjölkbönder hittills i år fått en höjning med 41 öre per kilo mjölk.

- Det är glädjande att konstatera att försäljningen av Skånemejeriers produkter går bra för närvarande och att det ger oss möjligheter att göra en välbehövlig höjning av betalningen till de enskilda mjölkföretagarna. De svenska mjölkbönderna har haft en mycket pressad lönsamhet under hela år 2009, men nu verkar trenden ha vänt och vi ser ökad efterfrågan på mejeriprodukter igen. Under sommarmånaderna har vi sålt över förväntan och produkter som t.ex. fil, grädde och yoghurt har gått extra bra, konstaterar styrelsens ordförande Anders Olsson.

-  Denna höjning liksom de andra har ingenting med ProViva-affären att göra utan det är Skånemejeriers verksamhet som genererar detta resultat, säger VD Björn Sederblad.

För ytterligare upplysningar, vänligen kontakta:
Anders Olsson, styrelsens ordförande: Mobil: 0705 – 35 69 17

Skånemejerier är det nära hälsomejeriet med sitt ursprung i Skåne. Vi tar årligen emot ca 353 Mkg mjölk som bland annat säljs som mjölk, grädde, fil, yoghurt och matlagningsprodukter. I vår portfölj ingår även varumärkena Bravo, ProViva och Allerum.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 572 mjölkbönder i Skåne och delar av Småland. Vi omsätter 2,9 miljarder kronor och har 600 anställda.