Skånemejeriers Hållbarhetsredovisning 2012

Skånemejeriers Hållbarhetsredovisning 2012

Hållbarhetsredovisning 2012 är Skånemejeriers första rapport som redovisar företagets arbete med miljö och socialt ansvar.
– De senaste åren har vi nått mycket långt med vårt hållbarhetsarbete. Vi har till exempel minskat våra relativa utsläpp av koldioxid från produktionen med 68 % sedan 2010, säger Armina Nilsson, miljöansvarig på Skånemejerier.

Arbetet med att minimera miljöpåverkan och öka Skånemejeriers sociala ansvar har pågått i många år. Skånemejeriers första ekologiska mjölk lanserades till exempel för över 20 år sedan och 2010 sattes målet att minska transporternas koldioxidutsläpp med 30 % till 2020, vilket redan har uppnåtts till en tredjedel.

Det finns också inom Skånemejerier en lång tradition att i olika samarbeten stötta krafter som verkar för välgörenhet och människors hälsa. Ett bra exempel på det är Kalvinknatet som är ett samarbete med olika idrottsföreningar. Tusentals barn i Skåne och södra Sverige springer årligen Kalvinknatet. Många barn följer också Kalvin och hans vänner som är goda förebilder när det gäller rörelse, bra kost och hälsosamma vanor, men även hur viktigt det är att vara rädd om miljön.

Hållbarhetsredovisning 2012 visar på ett strukturerat sätt hur Skånemejerier arbetar med miljöfrågor och det sociala och etiska ansvaret. Rapporten följer Global Reporting Initiative (GRI) som är en internationell standard för hållbarhetsrapportering.

Hela hållbarhetsredovisningen finns att ladda ned som pdf på: www.skanemejerier.se/hallbarhetsredovisning

För mer information kontakta:

Armina Nilsson, miljöansvarig, Skånemejerier, 040-14 27 10
Fredrik Javensköld, miljösamordnare, Skånemejerier, 040-14 28 56