Såhär håller du nyårslöftet – vi har listan

Såhär håller du nyårslöftet – vi har listan

Nyårslöften avges och bryts i en förkrossande hastighet år efter år. På nyårsnatten lovar vi oss själva att sluta röka, leva sundare, börja spara, sluta stressa, börja träna, shoppa mindre, handla bättre, umgås mer med vänner och leka mer med barnen. De flesta bryter ganska omgående sina löften. Kanske redan nästa dag, men det finns knep för att hålla dem.

2016 är snart här. Ett nytt år, en ny start. Möjlighet att göra annorlunda, sätta mål, uppnå dem och hålla det där nyårslöftet. Men gör det enkelt så att det blir gjort. Hitta genvägen som gör att du en gång för alla inte sitter på avbytarbänken, utan istället är med i matchen. Rensa ut det som är dåligt och in med det som är bra. Fundera på vad du vill och kanske framför allt varför. Det måste finnas en mening och en inre vilja. Det förenklar motivationen och ökar chanserna för att du faktiskt också åstadkommer en reell förändring. Gör en konkret plan och sätt delmål.

Här kommer några tips!
1. Skriv ner målet, se till att det är tillräckligt utmanande och motiverande, men kanske framför allt tydligt, så du kan mäta om du uppnått det. Det som mäts blir gjort!
2. Ha en deadline och belöna dig själv på vägen.
3. Definiera hinder och fundera på hur du ska koma förbi dem.
4. Försök hitta enkla steg som gör att du kommer igång och snabbt ser resultat. Det ökar motivationen.
5. Think Big! Då blir du extra glad när du kommit i mål.

Några klassiker
Det oanvända gymkortet
I väntan på den rätta peppen eller att formen liksom ska komma av sig själv tickar pengarna du spenderat i takt med ångesten av att du inte kommer igång. Inget värde för pengarna det här året heller. Skippa hellre gymkortet, förena nytta med nöje och boka in en löprunda eller två i veckan med en kompis som du gärna träffar lite oftare. Mera pengar kvar i plånboken dessutom.

Pensionsstrutsen (pension och sparande och allt det där)
Just vid den här tiden på året kommer det. Det orange kuvertet. En dag ligger det där på hallmattan, sneglar på dig och liksom kräver av dig att du ska planera för ditt liv och din pension. De flesta lägger kuvertet direkt i domedagshögen och undviker det så länge det bara går. Troligtvis du med. Tänk att det ska kännas så svårt och tungt när det i själva verket är så enkelt. Gör en prognos på minpension.se, sätt upp en drömbild över hur du vill att livets efterrätt ska se ut och gör en plan. Lite pengar här och nu, blir mycket i längden.

Lite väl mycket onödig YOLO
Några misslyckade spontanköp, lite nya skor som ser lagom avslappnade ut, en läsplatta du aldrig använder och så ytterligare ett onödigt köksredskap som följer med i bara farten i gallerian på väg hem från jobbet. Inga konstigheter, helt i linje med den ”you only live-once-filosofin”, YOLO, som råder. Tänk om du hade sparat till den där fantastiska drömresan istället. Så vårt tips är. Öppna ett sparkonto och se till att det dras lite pengar automatiskt varje månad till buffert eller nöje. Kostnaden för en lunch ute två gånger i veckan blir runt 10 000 kr på ett år och en latte två gånger i veckan blir runt 4000 kr. Mycket pengar som du garanterat kan ha mycket roligare för.

Gott Nytt År önskar SPP och Sapirredaktionen!

Sapir är SPPs digitala livsstilsmagasin, där hållbarhet är lika självklart som kvalitet. Du kan läsa om mat, mode, design, sparande, resmål, upplevelser och intervjuer med människor som hittar nya hållbara sätta att göra det de älskar. Varje torsdag kommer en ny release med härliga artiklar och tips som inspirerar dig till en mer hållbar livsstil.

Skriv gärna upp dig på Sapirs nyhetsbrev för att inte missa det senaste.