Hållbar utveckling högt på agendan i Almedalen

Hållbar utveckling högt på agendan i Almedalen

För sjätte året i rad är SPP på plats under Almedalsveckan för att diskutera välfärdens utmaningar och vikten av en hållbar utveckling. - Vi vill lyfta frågor som är viktiga för branschen men framför allt för samhället i stort, säger Sarah McPhee, vd SPP.

Hållbar utveckling står även i år högt på agendan och SPP anordnar två egna seminarier på temat hållbarhet; hållbara konsumenttrender och hållbart ledarskap.

- Förändringen måste komma från alla håll. Som ledare kan du visa vägen och staka ut en riktning, men alla måste bidra. Du måste se bortom det traditionella och hitta nya vägar och affärsmodeller, säger Sarah McPhee, vd SPP.

-Min förhoppning är att vi genom ett rejält avstamp i Almedalen, ska kunna vara en katalysator för förändring.

På plats i Almedlen för att representera SPP i olika paneler möter vi även:

• Annica Lundblad, vd SPP SPAR
  • Monica Rappe, Chef för Kunderbjudande och Operations SPP
  • Filippa Bergin, Hållbarhetschef Storebrand
  • Odd Arild Grefstad, Koncernchef Storebrand

SPP medverkar på följande öppna seminarier

Måndag 29 juni

Centerpartiets ekonomiska seminarium: Så förenar vi miljö och tillväxt
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för både ekonomisk tillväxt med jobbskapande och för hållbar miljöpolitik? Vi diskuterar med ledande företrädare för nationalekonomisk vetenskap, miljörörelsen och näringslivet.

Medverkande
Annie Lööf, Partiledare, Centerpartiet. Sarah McPhee, VD, SPP. John Hassler, Professor i nationalekonomin och ordförande, Finanspolitiska Rådet. Svante Axelsson, Miljöekonom och generalsekreterare, Naturskyddsföreningen. Martin Ådahl, Chefsekonom, Centerpartiet.

Hur regelverk och transparens påverkar konkurrenskraften inom den finansiella sektorn
Till synes små regelförändringar och tillfälliga trender kan ha stor inverkan på den finansiella sektorn. Om hur regler och transparens kan användas fördelaktigt ur ett strategiskt perspektiv.

Medverkande
Håkan Nyberg, VD, Nordnet. Gustaf Rentzhog, VD, Söderberg & Partners. Sten Dunér, VD, Länsförsäkringar. Annica Lundblad, VD, SPP Spar. Johan Rippe, PwC. Elisabeth Bergmann,

Kvinnliga investerare – receptet för ökad forskning och bättre kvinnohälsa?
I flera undersökningar ser man att kvinnors investeringsmönster kan skilja sig något från manligt och att kvinnor tenderar att vara mer intresserade av företagets verksamhet samt att de är mer långsiktiga i sitt sparande. Kanske är detta en del av lösningen på ett friskare Sverige för många kvinnor. Seminariet sker i samarbete mellan Feminvest, ett investerarnätverk för kvinnor, forskare och kvinnliga aktieägare.

Medverkande
Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef, Nasdaq. Britta Forsberg, Genusforskare, Industriell ekonomi KTH. Sarah McPhee, Vd, SPP. Tomas Eriksson, Vd, A1M Pharma. Katrin Dahlström, Vd, Ebab i Stockholm AB. Pingis Hadenius, Moderator författare och privatekonom.

Tisdag 30 juni

Finansierar dina pensionspengar miljöförstöring och barnarbete?
Vi får en analys av hur pensionsbolagen, fondförsäkringsbolagen och fondbolagen på den svenska marknaden agerar med spararnas kapital. Kan de olika sparformerna vara fördelaktiga på olika sätt ur ett hållbarhetsperspektiv? Efter det debatteras varför det ser ut som det gör, vad som skulle kunna göras och framförallt hur det ser ut i framtiden.

Medverkande
Willy Silberstein, Moderator. Kajsa Brundin, Hållbarhetsansvarig analytiker, Söderberg & Partners. Gustaf Rentzhog, Koncernchef, Söderberg & Partners. Sarah McPhee, Vd, SPP. Per Frennberg, vvd, Alecta. Carina Lundberg Markow, Hållbarhetsansvarig, Folksam.

Hur ser de senaste konsumenttrenderna inom hållbarhet ut?
Fler behöver spara mer till en tid då vi inte längre har någon lön och fler behöver spara hållbart för att inte äventyra den värld vi ska gå i pension i. Tyvärr är engagemanget för båda alldeles för lågt. Hur kan vi öka engagemanget för hållbarhet? På temat konsumenttrender inom hållbarhet delger Docent Sofia Ulver sina forskningsresultat kring konsumenttrender och konsumentkultur. Därefter fortsätter ett panelsamtal kring hur vi kan öka engagemanget för hållbarhet generellt och hållbart sparande mer specifikt.

Medverkande
Sarah McPhee, VD, SPP. Sofia Ulver, Docent, Lunds Universitet. Erik Lindvall, Kreatör, Guringo. Gustav Rentzhog, VD, Söderberg & Partners. Anna Gedda, Hållbarhetschef, H&M. Henrik Schyffert, Moderator.

Hållbart ledarskap – vad krävs av framtidens ledare?
Hur ser det nya ledarskapet ut och vilka kompetenser krävs för att leda oss mot en hållbar utveckling? Och delar vi samma framtidsvision? SPPs vd Sarah McPhee delger sina reflektioner kring hållbart ledarskap. Därefter följer ett samtal kring vad som krävs för att leda oss in i framtiden. Hur ser det nya ledarskapet ut och vilka kompetenser krävs? Hur ökar vi innovationskraften och vilken typ av ledarskap krävs för att främja innovation och nya affärsidéer i en hållbar värld? Och delar vi samma framtidsvision? Seminaret följs av ett mingel där diskussionen fortsätter.

Medverkande
Sarah McPhee, VD, SPP. Charlotte Petri Gornitzka, Generaldirektör, SIDA. John Mellkvist, Varumärkesstrateg, Mellkvist Creative management. Casten Almqvist, VD, TV4-Gruppen. Eva Hamilton, Styrelseleproffs, bl a LKAB. Henrik Schyffert, Moderator.

Onsdag 1 juli

Verklig förändring i stora organisationer – hur går det till?
Ledarskapets förmåga att facilitera förnyelse av organisation och utveckling av medarbetare har en avgörande inverkan på produktivitet och innovation och därigenom vår förmåga att bibehålla välfärd och konkurrenskraft. I seminariet delar ledare med sig av sin egen erfarenhet av förändringsarbete som på ett hållbart sätt både möter omvärldens krav och tar tillvara på medarbetarnas potential.

Medverkande
Monica Lingegård, VD, Samhall. Sarah McPhee, VD, SPP. Lena Bergström, VD, MiL Institute.

Rädda världen med Svanenmärkta fonder
Nordiska miljömärkningen Svanen landar på finansmarknaden, som är ett helt nytt område och bjuder in till en konstruktiv dialog med branschens vassaste aktörer. Hur kan Svanenmärkning av fonder ha en reell effekt och inte bara ge ett gott samvete till konsumenten? Hur kan Svanenmärkning påverka utvecklingen mot ett mer långsiktigt hållbart ägande?

Medverkande
Per Bolund, konsument-och finansmarknadsminister, regeringen (mp). Carina Lundberg Markow, chef Ansvarsfullt ägande, Folksam. Filippa Bergin, hållbarhetschef, Storebrand. Sasja Beslik, chef ansvarsfulla investeringar, Nordea. Anna Nilsson, chef för hållbarhetsanalys, Swedbank Robur. Jakob König, projektledare, Fair Finance guide - Sveriges konsumenter. Ragnar Unge, moderator, vd Miljömärkning Sverige/Svanen/EU Ecolabel.

Oklara nyanser av grönt – är finansbranschen redo att anta klimatutmaningen?
Tiden är knapp. Klimatförändringarna märks idag på alla kontinenter. Näringslivets innovationskraft och finansbranschens maskineri behövs om vi ska klara av att ställa om våra samhällen. Men vad behövs för att fler investerare ska agera i klimatfrågan? Är branschen redo att anta utmaningen?

Medverkande
Per Bolund, Finansmarknadsminister. Sarah McPhee, VD, SPP. Mats Andersson, VD, Fjärde AP-fonden. Svenne Junker, Forskare och ansvarig för finansfrågor, Naturskyddsföreningen. Nina Ekelund, Moderator och styrelseordförande, 2050.

Torsdag 2 juli

Ger pensionsinformation via arbetsgivaren ökad pensionskoll
För de flesta individer är det idag enkelt att få pensionskoll via nätet. Men misstron för system och informationslämnare gör att många ändå avstår. Undersökningar visar att arbetsgivaren är en trovärdig part i dessa frågor. Skulle fler skaffa koll om pensionsinformationen fanns på intranätet?

Medverkande
Olof Lundvall, Moderator, SPV. Åsa Lindström, Chef för enhet förmånsreglering, SPV. Mattias Munter, Pensionsekonom, Skandia. Monika Rappe, Chef för Kunderbjudande och Operations, SPP. Anders Lundström, Vd, Min Pension. Carina Lindfelt, Avdelningschef arbetsmarknad, Svenskt Näringsliv. Britta Lejon, Förbundsordförande, ST.

Hur mycket kol, olja och gas äger svenska banker?
Vad kan politiker och småsparare göra för att ändra på bankernas investeringsstrategier? Vilket ansvar har bankerna i frågan? Ny analys av bankernas innehav i de 200 värsta fossilbolagen presenteras.

Medverkande
Svante Axelsson, Generalsekreterare, Naturskyddsföreningen. Andreas Axelson, Projektledare, Naturskyddsföreningen. Jakob König, Projektledare, Fair Finance Guide. Amanda Jackson, Hållbarhetschef, Swedbank. Odd Arild Grefstad, Koncernchef, Storebrand.

Staten, kapitalet och eljättarna – hur hanterar de klimatrisker?
Den koldioxidbudget som begränsar jordens uppvärmning till 2 grader överskrids. Stater, investerare och elbolag ser nu, utifrån olika perspektiv, en allt starkare koppling mellan klimatpåverkan, risker och värdering. Hur hanterar dessa aktörer utmaningen?

Medverkande
Per Bolund, Finansmarknadsminister, Finansdepartementet. Johan Florén, Chef för kommunikation och ägarstyrning, AP7. Filippa Bergin, Hållbarhetschef, Storebrand. Håkan Feuk, Stabschef, EOn Sverige. Mia Odabas, Mderator.