Bryggarmästare Hedda Spendrup brygger Stellalölen.

Hedda Spendrup brygger Stellagalans unika öl

Stellagalan har vuxit rejält sedan starten förra året – både i storlek och innehåll. Även samarbetet med sponsorer har utvecklats. Några av dem som tar plats är Spendrups där Hedda Spendrup har tagit initiativet till att brygga en alldeles unik Stellaöl som serveras under galan 4 februari.

– Stellaölen ligger och puttrar sedan början av januari, berättar Hedda. Jag ville ta fram en dryck som passar till mingel och har använt smaker som te, yuzu och honung. Den har vissa likheter med en av mina tidigare öl som jag kallade Afternoon Tea, men detta blir en ny, unik produkt för Stellagalan.

Att Spendrups sponsrar Stellagalan ser hon som en viktig utmaning.
– Här får vi chansen att stötta kvinnor inom restaurang, bar och gastronomi, branscher som är lika mansdominerade som vår egen.

Hedda menar att det är synd att inte använda kvinnors kompetens mer inom mat och dryckessektorn.
– Det är viktigt att våra branscher utvecklas och kan attrahera fler kvinnor. Förutom allt annat har kvinnor generellt bättre smaksinne än män. Där har vi faktiskt en fördel från början.

Hedda menar att det börjat bli ett skifte och att hon idag möter fler kvinnor inom bar och restaurang.
– Men man kan få höra mycket som kvinna i en gubbig bransch och det har jag verkligen tröttnat på. Det är inte bra för någon när ett kön dominerar. Grupper med både män och kvinnor får bättre gruppdynamik, arbetar bättre och blir mer inspirerade – det finns det ju många studier på.

Kvinnorna i ölvärlden har också börjat arbeta tillsammans för att spräcka mansdominansen bryggerinäringen. Senaste åren har bland annat Facebook-gruppen Ölgäris startats, ett forum där man kan få ställa frågor och få hjälp utan att bli mästrad eller mansplainad. Grupper som Pink Boots Society och Crime City Brewers har samlat kvinnor för att utveckla öl tillsammans.

Hedda är certifierad bryggarmästare och utbildad på VLB (Versuchs- und Lehranstalt
für Brauerei in Berlin) i Berlin, som gav henne en väldigt bra grund att stå på tillsammans med många internationella kontakter. Idag arbetar hon på Spendrups utvecklingsbryggeri i Vårby. Hon tycker att vi överlag kunde vara mer nyfikna.
– Kvinnor kan vara lite fega när det gäller öl. Många tror att öl är lika med en stor stark, men jag brukar utmana dem jag möter att prova nya sorter, och det slutar nästan alltid med att de har hittat en ny favorit.
Jag hoppas att ölen ska få en starkare ställning på krogen och att vi i framtiden kommer att få se en större mångfald, och att kunskapen om öl utvecklas precis som den gjort med vin.
Och så ser jag fram emot Stellagalan, det kommer bli en riktigt grym fest!

Stellagalan hålls på Fotografiska i Stockholm 4 februari 2019
Forum: 15:30–17:20
Mingel: 17:30–19:00
Gala och prisutdelning i nio kategorier: 19:00–20:45

Boka din biljett här!

Läs mer om de nominerade

--------------

Stellagalan – Sveriges första gastronomiska gala enbart för kvinnor arrangerades första gången i januari 2018.
Stellagalan arbetar för att öka jämställdheten i den gastronomiska branschen och vill bidra till att skapa fler kvinnliga förebilder som kan attrahera unga kvinnor och stärka deras yrkesval.
Bakom Stellagalan står landets främsta kvinnliga professionella: kockar, konditorer, kallskänkor, sommelierer, servitriser, restauratörer, hovmästare, bartenders, bagare, journalister, marknadsförare, skribenter, debattörer, författare och kreatörer.

Stellagalan drivs av Anette Rosvall, Karoline Nordenfors, Ida Ström, Anna Antonia Svedberg, Maja Berthas, Elvira Lindqvist, Ella Nilsson, Anna Gidgård, Anita Lindström och Anna Lind Lewin. www.stellagalan.se

--------------

Stellagalan hålls i samarbete med sponsorerna Menigo, Fotografiska, Absolut, Spendrups, Svenskt Kött, Visita, Västerbottensost, Valid Wines, The Wineagency, Vinunic, Werners Gourmetservice, Provinum, N.H.K.

Tack till Elinor Falkman AB, Wallmans Salonger & FILIZ, Karins Ramverkstad, Stockholms Glasbruk, Innovate Security.

Karoline Nordefors

Presskontakt Content manager Social Media +46 70 676 00 31