Sandra Mastio, Karoline Nordefors, Frida Nilsson, Titti Qvarnström, Isabella Morrone, Lotta Bonthelius, Sofia B Olsson, Charlotta Ranert.

​Hur tar kvinnorna sin rättmätiga plats i gastronomin?

Hur når vi egentligen 50 procents representation inom företagande och tävlande?
Stellagalans Forum i Malmö handlar om att skapa förändring och om hur vi tillsammans kan finna framgångsrika vägar till en jämställd gastronomi.

Mycket positivt har hänt de senaste åren tack vare projekt som Stellagalan, Take Over och de 65 branschprofilernas upprop i Svenska Dagbladet. Kvinnor har gått samman för att protestera och peka på snedfördelning, förminskande och förtryck.
Tillsammans har vi med kraft visat hur många kompetenta kvinnor det finns inom gastronomin. De hundratalet kvinnor som Stellagalan premierat och skapat uppmärksamhet kring, har gjort det svårare att hävda att det inte finns tillräckligt många bra kvinnor att anställa eller anlita.

Men än är det långt kvar till hälften, framförallt inom företagande och på tävlingsarenorna. De mest prestigefyllda tävlingarna har länge haft en majoritet av män både bland tävlande, finalister och i jurys. Detta har lett till att medieintresse, sponsorpengar och startkapital hamnat hos män. Vilket i sin tur lett till att ägandet i branschen också koncentreras till män.

Kvinnor har ofta utvecklat alternativa metoder och tillvägagångssätt för att kunna utöva sitt yrke även när de fått familj. Kvinnor har valt andra vägar – istället för stjärnkrogar har de kanske valt catering, caféer, hemmakrog eller offentlig sektor.

Under forumet leder moderator Karin Adelsköld en debatt om vad som krävs för att skapa jämställdhet. Panelen diskuterar frågor som:

– Hur får vi 50 procents representation på alla nivåer?

– Hur ser vi till att det blir fler kvinnor i jurys och tävlingar?

– Hur stimulerar vi kvinnor till att starta och driva företag?

– Hur når kvinnor positioner i toppen av företag och styrelser?

– Hur bidrar vi till att kvinnor inte bara blir anställda, utan också får inflytande och kan påverka?

– Vad går den gastronomiska branschen miste om utan bredd och mångfald?

– Hur ser vi till att kvinnor får ett tryggt arbetsliv i branschen?

ANMÄL DIG HÄR

-------------------

PROGRAM
Livesändning från Folk Mat och Möten i Malmö måndag 26 april:

13.00 Stellagalans team presenterar sig.

13.05 Karin Adelsköld inledningstalar.

13.15–13.35
Panelsamtal 1: Hur ser vi till att det blir fler kvinnor i jurys och tävlingar?

Sandra Mastio
Kock och krögare på restaurang Mastio i Limhamn, tv-kock och vinnare av Sveriges mästerkock 2015.

Frida Nilsson
Quality & Development Head Chef på Ess Group, tävlande i Kockarnas kamp och Skåne kulinar. Årets Stellakock 2019.

Lotta Bonthelius
Projektledare och kommunikatör som arbetat för utveckling av svensk gastronomi. Initiativtagare, lagledare och projektansvarig för det kvinnliga kocklaget Team Milko när laget tävlade i två OS och ett VM. Lotta är en av initiativtagarna till Stellagalan.

Prisbelönt kock inom offentlig mat, juryordförande för World’s 50 Best Bars i Norden och styrelsemedlem i Stellagalan.

13.50–14.10
Panelsamtal 2:
Hur stimulerar vi kvinnor till att starta och driva företag och hur ser vi till att de blir fler i styrelser och företagsledningar?

Isabella Morrone
Började sin karriär på restaurang F12 i Stockholm och har sedan dess jobbat på flera kända restauranger. Vann tredjeplatsen i Kockarnas kamp 2016. Har drivit uppskattade egna krogsatsningar på Österlen.

Titti Qvarnström
Ledde 2016 restaurang Bloom in the park till en stjärna i guide Michelin – som första kvinna i Sverige. En av Skånes mest framträdande kockar som också engagerat sig för den lokala gastronomin. Verksamhetsledare på Folk Mat & Möten i Malmö.

Charlotta Ranert
Har varit drivande i att starta Skånes Matfestival, Pure Foodcamp och festivalen Törst. Startade för 4 år sedan företaget MovEat som anordnar matvandringar runt om i Sverige. Korades nyligen till Årets Skånska stjärna av Skånska Gastronomipriset.

14.10–14.25
Hur ser vi till att kvinnor får ett tryggt arbetsliv i branschen?
Sofia B Olsson
, kock och restaurangchef på restaurang vRå, jurymedlem i Årets kock och mottagare av Stellagalans mentorspris, berättar om de 65 branschprofilernas upprop i Svenska Dagbladet efter skandalen på Operakällaren.

Avslutning och Tack!

Stellagalan har skapat en plattform för samarbete kring en jämställd bransch. Vi synliggör de mest meriterade och ambitiösa kvinnorna och bygger broar mellan mentorer och unga i branschen. Genom att lyfta förebilder har vi inspirerat och stärkt nya generationer. Teamet bakom Stellagalan arrangerar en årlig gala, ett jämställdhetsforum samt debatter och möten i olika sammanhang. Stellagalan är Change Innovators, med jämställdhet inom gastronomin som mål.

Våra partners är Menigo, A house, Visita, Omaka, The Absolut Company, Vega, Svenskt Kött, J A Sundqvist, MSC Marine Stewardship Council, The Wine Agency och Vinunic, Skånemejerier, Segers, Event in Malmö, Malmö stad och Malmö Chokladfabrik.

Stellagalans arbetsgrupp består av Anette Rosvall, Karoline Nordefors, Ida Ström, Anna Antonia Svedberg, Maja Berthas, Ella Nilsson, Anita Lindström och Anna Lind Lewin.