Antalet kvinnor i ledande ställning i den gastronomiska branschen.

Stellagalan firar internationella mansdagen genom att fortsätta arbetet för jämställdhet inom svensk gastronomi.

Det kan vara det målinriktade arbete Stellagalan gjort de senaste åren som gör att det upplevs att jämställdheten inom svensk gastronomi har kommit långt. Det kan också vara så att jämställdhetsarbetet Stellagalan synliggör får så mycket uppmärksamhet i media, att det därför går att tro att den gastronomiska branschen inte längre behöver lyfta, prisa och hylla kvinnor. Men baserat på statistik från en av Stellagalans partners vet vi att vårt arbete fortfarande är viktigt - för branschen är inte ännu så jämställd som vi önskar.

I ett pressmeddelande från juni 2020 uppmärksammade Stellagalan hur det låg till med jämställdheten i restaurangbranschen. Stellagalan undersökte representationen av kvinnor i tävlingar, jurygrupper och styrelser. Sedan dess kan vi ana en viss förändring. Visst märker vi att fler kvinnor finns med i jurygrupper, tävlingar och i media. Men branschen brottas  fortfarande med strukturer som förhindrar utvecklingen mot en helt jämställd arbetsmiljö. Stellagalan kommer därför att fortsätta arbeta för att kvinnor och män får lika stort utrymme i media, på tävlingar och i jurygrupper, samt samma ersättning för utfört arbete.

– För att jämna ut siffrorna så kommer Stellagalans jurygrupper, nominerade samt vinnare fortsätta att bestå av 100 procent kvinnor. Men idag på internationella mansdagen välkomnar Stellagalan återigen alla män som vill stötta det viktiga arbete med att lyfta fram, hylla och prisa kvinnlig kompetens. Samt skapa en plattform och ett nätverk för arbetet kring en jämställd gastronomisk bransch, säger Anette Rosvall taleskvinna för Stellagalan.

Hur ser det ut i resten av världen då? Enligt siffror från SCB, Medlingsinstitutet och Ekonomifakta.se så ligger siffran på andel kvinnor i ledande positioner i EU-ländernas börsbolag i genomsnitt på knappt 30 procent. I Sverige och övriga Norden är det något bättre, med siffror upp till 45 procent. Samma statistik visar dock att kvinnors löner för samma arbete i genomsnitt bara uppgår till 90,2 procent av männens, vilket innebär att det ojusterade lönegapet är 9,8 procent.

En av våra samarbetspartners Personalkollen visar via sin statistik att det ojusterade lönegapet i den gastronomiska branschen ligger på 8,6 procent och därför i princip överensstämmer med det generella. Stellagalan vet att våra samarbetspartners är förändringsbenägna, modiga och vill lyfta frågan om jämställdhet på samma sätt som Stellagalan gör. Enligt en intern undersökning har vi fått svar från våra partners som informerar om att de har 40 procent kvinnor och 60 procent män i ledande positioner i både styrelse och ledningsgrupper. Vi jämför gärna de siffrorna med övriga företag i den gastronomiska branschen där endast 37 procent är kvinnor och 63 procent är män. Men vi kan samtidigt återigen konstatera att det viktiga arbete Stellagalan gör för kvinnliga förebilder och jämställdhet inom svensk gastronomi måste fortsätta. Det är inte klart för branschen är inte så jämställd som vi önskar.

Källa: Personalkollen, SCB, Medlingsinstitutet och Ekonomifakta.se

Stellagalan är Change innovators med jämställdhet inom gastronomin som mål. Stellagalan har skapat en plattform för samarbete kring detta. Vi synliggör de mest meriterade och ambitiösa kvinnorna och bygger broar mellan mentorer och unga i branschen. Genom att lyfta förebilder har vi inspirerat och stärkt nya generationer. Teamet bakom Stellagalan arrangerar förutom den årliga galan ett forum samt
    debatter, samtal och möten i olika sammanhang.

Våra partners är Menigo, Werners Gourmetservice, Skånemejerier, Personalkollen, The Wine Agency, MSC Marine Stewardship Council, The Absolut Company, A house, Vinunic, Omaka, ScanHK, J A Sundqvist, Visita och Svenskt Kött

Stellagalans arbetsgrupp består av AnnaAntonia Svedberg, Anette Rosvall, Anita Lindström, Ella Nilsson, Ida Ström, Karoline Nordefors och Maja Berthas.