Mattias Dahl, Fredrik Eriksson, Josefine Sundström (foto Mattias Bardå) , Pia Dahlbom, Jesper Långström, Mischa Billing (Foto Isabelle Eds), Magnus Johansson, Frida Bäcke (foto Lina Eriksson), Stefan Ekengren samt Janni Berndt Dahl.

Pressmeddelande -

Stellagalan välkomnar konferencierer, prisutdelare på världens mest jämställda gala.

Det kräver kraft samt uthållighet att jobba för jämställdhet och Stellagalan har visat att det är möjligt. Sedan 2018 har vi under festliga förhållanden lyft, hyllat och prisat de främsta kvinnliga aktörerna i vår bransch. Stellagalan har lyckats skapa en plattform för samarbete och genom att lyfta förebilder har vi inspirerat samt stärkt nya generationer. Styrelsen i Stellagalan arrangerar förutom galan ett Forum samt debatter, samtal och möten i olika sammanhang.

Den 23 oktober är det dags för den sjätte upplagan av Stellagalan och tillsammans med prisutdelare, partners samt övriga gäster utser vi årets pristagare på Fotografiska i Stockholm. Gästerna får vid sittande bord ta del av sedvanligt festligt glitter, god dryck och god mat. Samtidigt får vi veta vilka som vinner i de nio kategorierna. För då presenteras 2023 års Stellakock, Stellabartender, Stellabagare, Stellasommelier, Stellamentor, Stellakonditor, Stellaservis, Stellamedia och Stellahederspris av namnkunniga prisutdelare. (Namn på de nominerade hittar ni i länken nedan).

Eftersom det är en livsnödvändighet, men även ett stort nöje, att äta, dricka och umgås är den gastronomiska branschen en viktig del av näringslivet. Stellagalan har länge gått i bräschen för att bidra till en positiv utveckling, kulturellt utbyte samt ett hållbart system. Under året som gått har år huvudstad Stockholm haft titeln European Capital of Gastronomy. Som gastronomisk huvudstad har olika aktörer haft möjlighet att visa upp stadens gastronomi för en bredare publik och samtidigt locka fler turister till staden. I den andan har styrelsen för Stellagalan valt att i år arbeta ännu mer jämställt, hållbart och inkluderande. Våra nominerade och pristagare i de nio kategorierna är som vanligt meriterade och framgångsrika kvinnor. Men till att dela ut priserna har Stellagalan tagit hjälp av både kvinnor och män med lång samt gedigen erfarenhet av branschen och som dessutom delar Stellagalans värderingar.

Det är med stor glädje som Stellagalans styrelse välkomnar partners, gäster, press samt årets konferencierer Andreas Grube och Liza Wåhlin. Extra stolta är vi att presentera övriga prisutdelare Marion Ringborg, kock och kokboksförfattare, Fredrik Eriksson, krögare, Långbro Värdshus och Nationalmuseum, Maria Printz, kulturvetare, kock och mathantverkare, Jesper Långström, utbildningsansvarig Sveriges bagare & konditorer, Josephine Sondlo, prisbelönt bartender, Niklas Falkman, partner på Søder reklambyrå, Frida Bäcke, ägare och konditor på Socker Sucker, Magnus Johansson, konditor & bagarmästare, Göran Jonsson, journalist på DI, Stefan Ekengren, kock och krögare på Restaurang Hantverket, Pia Dahlbom, bartender och ägare av Dahlboms Mat & Bar, Carl Frosterud, chefssommelier på Aira, Josefine Sundström författare och programledare, Mischa Billing, lektor i Måltidskunskap och programledare, Janni Berndt Dahl, ordförande Svenska Sommelierföreningen samt Mattias Dahl, dryckesansvaring Restaurangakademien.