Higgs-bosonen i fokus på årets konferens i partikelfysik

Higgs-bosonen i fokus på årets konferens i partikelfysik

Den 18-24 juli arrangeras "The 2013 European Physical Society Conference on High Energy Physics, EPSHEP 2013" i Stockholm. Ett av de stora ämnena kommer vara den nyligen upptäckta Higgs-bosonen och bland talarna märks Peter Higgs själv och Gerard t’Hooft, nobelpristagare i fysik 1999. Konferensen är ett samarrangemang mellan Stockholms universitet och KTH.

Konferensen är den största inom ämnet partikelfysik i Europa i år, och den första stora där den nyligen upptäckta Higgs-bosonens egenskaper är i fokus, med utgångspunkt i hela den datamängd som samlades in vid CERN:s Large Hadron Collider 2011-12. Totalt brukar deltagarantalet i denna konferensserie ligga mellan 600 och 750 personer.

– Konferensen kommer på sätt och vis att tjäna som ett bokslut över den första datatagningsperioden vid LHC, säger professor David Milstead vid Stockholms universitet, en av två ordförande för organisationen bakom konferensen. Vid konferensen kommer de senaste rönen om Higgs-bosonen, både från teoretiker och från de stora experimenten att presenteras.

– Men det är inte bara Higgs-bosonen som är intressant, fortsätter Bengt Lund-Jensen, professor vid KTH och den andre av de två ansvariga för konferensen. Vi har en uppsjö av andra resultat från LHC, men också från en rad andra experiment som tillsammans kommer att definiera frontlinjen för dagens forskning.

Tid och plats: Parallella sessioner hålls på KTH campus 18-21 juli och plenarföredrag hålls den 22-24 juli i Aula Magna vid Frescati, Stockholms universitet.

Besök konferensens hemsida för mer information om programmet:http://eps-hep2013.eu/

Om du som journalist vill delta, vänligen anmäl intresse till Sten Hellman, professor vid Fysikum, Stockholms universitet, mobil 0703-78 44 79, e-post sten.hellman@fysik.su.se

Film om astrofysik och partikelfysik vid Stockholms universitet

Kategorier

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.