Så hittade forskarna Higgspartikeln

Vad möjliggjorde upptäckten av Higgspartikeln och vad betyder upptäckten för fysiker idag? Svaren presenteras av Fabiola Gianotti och Joseph Incandela, talespersonerna för ATLAS- och CMS-experimenten vid tidpunkten för upptäckten, vid en föreläsning i Stockholm torsdagen den 17 oktober.

Gianotti och Incandela ger den prestigefyllda föreläsningen till nobelpristagaren Manne Siegbahns minne. I föredraget beskriver de vad som möjliggjorde upptäckten av Higgspartikeln, vad upptäckten har för betydelse och vilken kunskap fysikerna nu har om Higgspartikelns egenskaper.

– Med tanke på årets Nobelpris i fysik är det fantastiskt roligt att årets föreläsning till Manne Siegbahns minne ges av just Gianotti och Incandela, säger Sara Strandberg, lektor vid Fysikum, Stockholms universitet.

Föreläsning
Titel: “Higgs boson: foundations and implications of a very special discovery”
Tid: 17 oktober kl. kl 15:15–17:00
Plats: Oskar Klein-auditoriet vid AlbaNova universitetscentrum, Roslagstullsbacken 21
Representanter från media välkomnas.
Föreläsningen riktar sig till AlbaNovas medarbetare och är inte öppen för allmänheten.

Kort fakta
Årets Nobelpris i fysik har tilldelats François Englert och Peter W. Higgs "för den teoretiska upptäckten av en mekanism som bidrar till förståelsen av massans ursprung hos subatomära partiklar, och som nyligen, genom upptäckten av den förutsagda fundamentala partikeln, bekräftats av ATLAS- och CMS- experimenten vid CERN:s accelerator LHC.”

Den 4 juli 2012 annonserade de två stora experimenten vid CERN:s LHC-accelerator, ATLAS och CMS, att de oberoende av varandra hade starka bevis för att en hittills okänd partikel producerats i LHC:s protonkollisioner. I mars 2013 verifierade båda experimenten att den nya partikeln var just en Higgspartikel.
Pressmeddelande CERN om upptäckten den 14 mars 2013

Stockholmsforskare aktiva i forskningen om Higgspartikeln
Flera forskare vid KTH och Fysikum vid Stockholms universitet deltar i ATLAS-experimentet som är ett av de två experiment som bekräftat att Higgspartikeln existerar. Delar av detektorn är dessutom konstruerade vid lärosätena. Forskare vid KTH och Fysikum har arbetat fram analysverktyg och även deltagit i den analys som ledde fram till upptäckten. Samtliga forskare är medförfattare till de publikationer 2012 där upptäckten av Higgspartikeln offentliggjordes.
Läs mer om forskningen om Higgspartikeln vid Stockholms universitet
Läs mer om forskningen om Higgspartikeln vid KTH

Forskare diskuterade higgspartikeln i Crosstalks
Den 28 februari diskuterades bland annat Higgspartikeln i den vetenskapliga talkshowen Crosstalks som Stockholms universitet och KTH står bakom. Rubriken var ”Is physics changing our understanding of the world?”. I panelen satt Rahman Amanullah och Sten Hellman från Fysikum vid Stockholms universitet, Jonas Strandberg från KTH och John Ellis (via Skype) från Kings College.
Se hela inslaget i Crosstalks.

För ytterligare information
Sara Strandberg, lektor vid Fysikum, Stockholms universitet, tfn 08-5537 8673, mobil 0702-45 30 20, e-post strandberg@fysik.su.se

Regioner

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.