I bikupan finns hälsamma produkter som pollen, propolis och honung. Foto Anna Lind Lewin.

Ta vara på de hälsosamma egenskaperna hos honung, pollen och propolis

Konsumenternas efterfrågan på pollen, propolis och honung ökar och de svenska biodlarna har möjlighet att ta andelar av den växande marknaden.
– Vi har tillgångar i form av ren natur och goda möjligheter att skörda mer av de hälsosamma biprodukterna, menar Lotta Fabricius, projektledare på Svenska Bin.
Vi behöver också öka kunskapen om hur produkterna kan användas för att hålla sig frisk.

– Binas produkter är en skatt för människors hälsa – det är svårt att förstå att dessa hälsoprodukter inte har väckt fler forskares intresse när det är så stort fokus på functional food, menar Alexandra De Paoli som arbetat med att sammanställa de studier som finns nu tillgängliga i en faktabank hos Svenska Bin.

Alexandra De Paoli och Lotta Fabricius arbetar med att sammanställa befintlig forskning om hälsosamma biprodukter. Foto: Apinordica

– Honung har visat sig ha antibakteriella och sårläkande egenskaper, det finns många studier som bevisar det. Förra året kom en studie som visade att flera lokala danska honungar hade bättre antibakteriell effekt än manukahonung*, vilket man nu följer upp genom att undersöka möjligheten att producera medicinsk honung i Danmark. Vi samarbetar med dem i det projektet och undersöker samma sak i Sverige, berättar Alexandra De Paoli.

Honung har en självklar roll i folkmedicinen i hela världen. Foto: Alexandra De Paoli.

Honung har använts som läkemedel i tusentals år.
Än idag är det många som tar en sked honung i teet mot hosta. Men hjälper det verkligen? Hur då? Vad mer kan man använda honung till? Honung har en självklar roll i folkmedicinen i hela världen, mot hosta och för att behandla sår. Modern forskning har bevisat honungens läkande effekt, men forskarna är fortfarande osäkra på exakt hur honungen fungerar.
– De flesta är överens om att det rör sig om en synergieffekt mellan honungens olika aktiva ämnen och det betyder i sin tur att det inte spelar så stor roll vilken honung man använder eftersom all honung är läkande. Effekten uppnås bara på lite olika sätt, säger Alexandra.
Läs mer i vårt faktablad om honung

Pollen är en källa till protein. Foto: Alexandra De Paoli.

Pollen – functional food från bikupan
Bin samlar pollen som en källa till protein och näringsämnen och vi människor kan också ha glädje av det som ett riktigt bra kosttillskott. Men pollen har även terapeutiska funktioner och kan till exempel lindra prostatabesvär och pollenallergi.
Pollen kallas ibland för ”världens bästa matvara”eftersom det innehåller så mycket protein,aminosyror, vitaminer, mineraler och fenoler.Det utgör binas huvudsakliga föda och även människor faktiskt leva på enbart pollen. Men för oss passar det nog bättre för som kosttillskott eller functional food.

Pollen visar mångfalden i naturen
Ett gram pollen kan innehålla 300 000 pollenkorn. De varierar i storlek och tittar man på dem i mikroskop ser man att de har olika former och färger. Bina samlar in ungefär 30 kg pollen per säsong och samhälle.
Läs mer i vårt faktablad om pollen

Propolis har en antibakteriell effekt. Foto: Alexandra De Paoli.

Propolis – skyddar både bin och människor
– Det många forskare påpekar är att vi behöver säkra kvaliteten på biprodukterna så att det går att genomföra studier så att de i förlängningen kan användas inom vården. Som det är nu har till exempel propolis väldigt intressanta egenskaper när det gäller sårläkning, antibakteriell effekt och även anti-viruseffekt men det är ont om högkvalitativa propolisprodukter i världen. De flesta länder saknar en standard för propolis vilket innebär att producenterna inte vet hur de ska hantera den. I Norden skulle vi behöva företag som jobbar med beredning av propolis.

Fakta om Propolis
Bina klär in kupan i klibbig väldoftande propolis för att skydda sig mot drag och skadliga mikroorganismer. Men vi människor kan också ha stor nytta av propolis för att behandla krämpor som sår, tandvärk och halsont.
Propolis består av vaxer, hartser, slemämnen och kåda som växter och träd ger ifrån sig. Eftersom växterna i binas närområde varierar har propolis från olika platser och olika bisamhällen olika kemisk sammansättning.
Läs mer i vårt faktablad om propolis

--------
*Manukahonung är en monofloral honung med ursprung från Nya Zeeland. Manukahonungen används inom alternativmedicinen och anses ha speciella läkande egenskaper och uppges ha använts som naturläkemedel i tusentals år av Nya Zeelands urinvånare maorier.

Läs mer om hälsosamma biprodukter i en sammanställning av Alexandra De Paoli.