Integration genom biodling – Bee Welcome!

Integration genom biodling – Bee Welcome!

På den internationella biodlarkongressen Beecome i Malmö lanseras på fredagen Bee Welcome, ett projekt som kan bidra till arbetstillfällen och integration. Svenska Bin uppmanar biodlare runt om i landet att ge nyanlända chansen till arbete och praktik inom biodlingen.

I Metro Debatt går Svenska Bin ut med ett upprop för Bee Welcome:

"Biodling är ett effektivt verktyg för social utveckling, självförsörjning och gemenskap. Vi i organisationen Svenska Bin vill bli en positiv kraft i integrationsarbetet för mångfald i både miljön och samhället. Därför lanserar vi nu projektet "Biodlare för integration – Bee Welcome".

Svenska bin vill öka och stärka biodlingen i Sverige. Vi värnar om den biologiska mångfalden i våra landskap, som gör att bin kan överleva. Nu samlar vi kraft för att öka mångfalden inom biodlarnäringen. Vi vill ge nyanlända möjlighet till arbete och försörjning. Biodling är ett vanligt yrke i många länder, särskilt i Mellanöstern, Afrika och Asien. Vi vill ta tillvara den kunskap som finns hos flyktingar och nysvenskar."

På Beecome deltar bland andra Mustafa Alkhateeb som flytt från Idlib i nordöstra Syrien och nu fått arbete på LP:s biodling i Kila i Värmland:
– Jag har bara varit här i Sverige i 1 år och 3 månader, så jag är jätteglad över att jag har ett arbete med bin precis som hemma i Syrien där jag hjälpte min pappa på familjens biodling. Här har jag fått arbetskamrater som visar mig och hjälper mig med språket. Jag går och läser svenska en dag i veckan. Tidigare studerade jag också filosofi och pedagogik på universitet i Syrien och i Libanon.
Lars Pettersson på LP:s biodling berättar:
– Genom arbetsförmedlingen fick vi kontakt med Mustafa i somras, då kunde han bara lite svenska men hade i gengäld lång erfarenhet av biodling. Vi behöver bra arbetskraft som vill arbeta med våra bin. Biodling är ju ett praktiskt arbete så man kan visa när språket inte räcker till. Vi är väldigt glada att ha honom, det är svårt att få bra arbetskraft.

På Beecome på Malmö Live 11–13 mars deltar också projektet Bisam i Malmö Folkets Park och Odlingsnätverket Seved, som båda är exempel på biodling, odling och integration.

Inspiration till projektet Bee Welcome är biodlarna i tyska Donaueschingen och Soltau som sammanfört flyktingar från Syrien med tyska biodlare.

Svenska biodlare söker nu kolleger och biodlingsintresserade bland de nyanlända som kommer till Sverige. Vi söker också samarbete med institutioner och föreningar som arbetar med nyanlända och flyktingar.

Bee Welcome på METRO DEBATT

PROGRAM PÅ BEECOME