"Ägg behöver inte vara komplicerat, ett helt kokt ägg med salt är oslagbart som vardagsmat" säger mathistorikern Richard Tellström.

70 miljoner ägg – så många ägg äter vi under påskveckan i Sverige

Under påskveckan äter vi svenskar tillsammans cirka 70 miljoner ägg. Nu får kökets kanske viktigaste råvara verkligen glänsa, både som huvudrätt och dessert.
– Ägget har verkligen blivit en symbol för påsken, säger Richard Tellström, docent i måltidskunskap och etnolog vid Stockholms universitet.

Under påsken ökar äggätandet med mellan 30 och 40 procent och vi beräknas konsumera cirka 70 miljoner ägg under påskveckan.

– Ägget har blivit en påsksymbol, lite som julgranen på julen, säger Richard Tellström, docent i måltidskunskap och etnolog vid Stockholms universitet.

Förr i tiden var det som utmärkte en skicklig kock just hur många äggrätter kocken kunde laga. Alla bättre restauranger i Sverige hade ända fram på 1980-talet alltid en handfull äggrätter på menyn: Några olika omeletter, äggröra med rökt lax, pocherade ägg eller smördegspastejer och förlorat ägg.

– Det kanske skulle vara är en spännande uppgift även för dagens kockar, att tävla i äggrätter, säger Richard.

"Oslagbart som livsmedel"

– Men ägg behöver inte vara komplicerat – ett helt kokt ägg med salt är oslagbart som vardagsmat. Jag brukar koka en låda ägg, som jag skalar och äter i bilen medan jag kör på väg till en föreläsning, säger Richard Tellström. Nästa steg bland mina äggfavoriter är det skivade kokta ägget. Det får gärna ligga under räkor och ansjovis på en smörgås. Näst finast är ägg skurna i kvartar runt en sillsallad.

– Den absolut lyxigaste varianten av ägg är ägghalvan, säger Richard. Alla blir glada av ägghalvor. Om du har många gäster och lite pengar är ägghalvor en räddare i nöden.

Svenska Äggs attitydundersökning visar att 86 procent av svenskarna äter ägg flera gånger i veckan. Ägg toppar också ”måste ha hemma-listan”, framför till exempel bröd, pasta, mjölk, ris och potatis.

Visste du att...

... ägget är en riktig superråvara som innehåller i stort sett alla näringsämnen kroppen behöver (förutom vitamin C). Ett väldigt prisvärt, hållbart, variationsrikt livsmedel med andra ord.

Se mer:

Måltidshistorikern Richard Tellström berättar mer om ägg (från Äggets Dag 2022)

Måltidshistorikern Richard Tellström om ägget som en symbol för påsken (Nyhetsmorgon 2021)

Pyssel & tips:

På svenskaagg.se hittar du förslag på fina och roliga påskpyssel med ägg och tipspromenad med kluriga äggfrågor:

Påskpyssel
Tipspromenad
Svenska Äggs attitydundersökning kring ägg och äggätande

Källor: 1) Jordbruksverkets totalkonsumtion 2012-2021. 2) Attityder till ägg, Ipsos, 1 000 webbintervjuer, 2022.