Ett ägg är mer än 4 morötter!

Lagom till Äggets Dag den 8 oktober publiceras en ny sammanställning om näringsinnehållet i ägg som bygger på Livsmedelsverkets analyser. Analyserna visar att halterna av vitaminer och antioxidanter i ägg är högre än i många grönsaker, exempelvis morötter.
– Inte många känner till att ägg är så vitaminrika. Det vill vi ändra på, säger Therese Schultz, vd på Svenska Ägg.

Få livsmedel är så näringsrika som ägg. Det konstaterade Livsmedelsverket när man för ett år sedan gjorde nya näringsvärdesanalyser på ägg. Analyserna visade att vitamininnehållet i ägg var högre än vad man tidigare känt till. Halten av E-vitamin i ägg var exempelvis tre gånger så hög jämfört med tidigare data. Därmed förvandlades ägg från en god till en mycket god E-vitaminkälla; ett enda ägg innehåller numera 35 procent av dagsbehovet av E-vitamin.

Morötter är bäst när det gäller A-vitamin, spenat när det gäller folat och fet fisk när det gäller D-vitamin. Men faktum är att ägg utöver bra proteiner och bra fetter innehåller mycket av nästan alla antioxidanter och vitaminer. Det enda vitamin som saknas i ägg är C-vitamin.

– Med ett enda, normalstort ägg får en vuxen person i sig en tredjedel av dagsbehovet av E-vitamin, selen och vitamin B12. Dessutom bidrar ett ägg med mer än 10 procent av dagsbehovet av folat och D-vitamin som vi tenderar att få för lite av, säger Therese Schultz.

En konsumentstudie som undersökningsföretaget YouGov gjort på uppdrag av Svenska Ägg visar att bara en av sju (15 procent) är helt säkra på att ägg är vitaminrika. Mer än dubbelt så många kvinnor som män vet att ägg är rika på vitaminer, 21 för kvinnor mot 8 procent för männen.

– Ägg är naturens eget multivitamin. Dessutom är ägg klimatsmart i jämförelse med andra animaliska livsmedel. Det vill vi lyfta fram i samband med Äggets Dag den 8 oktober, säger Therese Schultz.

Äggets Dag firas i 25 länder över hela världen och infaller alltid andra fredagen i oktober, i år den 8 oktober.

För ytterligare information, se www.svenskaagg.se eller kontakta:
Therese Schultz, vd Svenska Ägg, telefon: 073 - 823 08 90