Isländskt edtechföretag ny medlem i branschorganisationen Swedish Edtech Industry

Forskningsbaserat isländsk edtechföretag för tidig matematikinlärning går in på den svenska marknaden och blir medlemmar i branschorganisationen.

Branschorganisationen för utbildningsteknologi, Swedish Edtech Industry, välkomnar nu det isländska företaget Evolytes, som erbjuder en kombination av bok och digital tjänst för barns tidiga matematikinlärning. En tjänst som bygger på tre års tvärvetenskaplig forskning inom datavetenskap och psykologi.

I Swedish Edtech Industry:s nätverk samlas edtechföretag för att gemensam utvecklas och verka för innovation, tillväxt och att nyttiggöra teknologi för att möta våra samhällsutmaningar, där lärande och utbildning är nyckeln till det mesta.

Sverige är ledande i att använda och utveckla den digitala teknologi som möjliggör och stärker det livslånga lärandet och oss som kunskapsnation.

Det är visionen för 2024 som pekar på det livslånga lärandets betydelse för Sveriges konkurrenskraft. Edtech spelar en viktig roll för att tillgängliggöra lärande och effektivisera processer på alla nivåer för att klara vår samhällsutmaning, menar Jannie Jeppesen, vd för Swedish Edtech Industry.

- I Sverige har vi en unik mylla som våra edtechföretag vuxit fram ur, med trettio års erfarenhet av digitalisering av utbildning och lärande. Vi toppar listor över innovationsförmåga och svensk edtech kännetecknas av användarcentrerade tjänster med fokus på lärande, effektivitet och likvärdighet, vilket våra nya medlemmar också är goda exempel på, säger Jannie. Sverige är därför en intressant, men svår marknad att ta sig in på. Hög kvalitet och användning arbetar vi medvetet med att utveckla, bland annat genom vår nationella testbädd, Swedish Edtest, som ger fina möjligheter att testa och utvärdera hur bra tjänsterna fungerar i den svenska skolan. Vi välkomnar Evolytes till vår community och ser fram emot att lära tillsammans..

“Vi är imponerade av Svensk Edtech Industry:s arbete som har spelat en nyckelroll i utvecklingen av edtech-området genom deras tydliga vision, erfarenhet och ledarskap.Vi är glada över att få delta i att främja dessa ansträngningar och lära av och utvecklas med våra svenska grannar.” - Mathieu Skulason, vd Evolytes

Swedish Edtech Industry bygger nätverk och samlar branschen kring olika frågor och områden för att utveckla kunskap och för erfarenhetsutbyte. En framgångsfaktor för branscher som blivit Sveriges stoltheter är att man samarbetat och gemensamt delat kunskaper och erfarenheter, så kallade Value Networks. Vi bjuder bland annat in gäster från olika branscher, experter eller internationella marknader kring ämnen som kvalitativ tjänsteutveckling, affärsutveckling, export, marknadsföring, ledarskap, on-boarding och annan expertkunskap.

Evolytes: en forskningsbaserad kombination av bok och digital tjänst för barns tidiga matematikinlärning