Idag släpper Swedish Edtech Industry sin årliga rapport.

Edtechbarometern 2024: Kvalitetssäkring och AI-genomslag i svensk edtech

Nu släpper Swedish Edtech Industry sin femte branschrapport om svensk edtech: “Edtechbarometern 2024: Funkar edtech?” En brännande fråga i dagens debatt. Barometern visar på en bransch som är tydligt präglad av det ekonomiska läget, att AI börjat få sitt genomslag framförallt i företagens egna interna arbete och hur edtechföretagen ser på framtiden.

- Vi ser tydliga tecken på det senaste årets ekonomiska läge, även om det fortsatta behovet av kompetensomställning i samhället verkar ha hållit tillbaka en nedgång. Det behovet minskar inte, snarare tvärtom, säger Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry som idag släpper sin femte branschrapport.

AI har delvis slagit igenom - men ingen risk för personalnedskärningar

- Extra intressant i årets branschrapport är siffrorna bakom AI-hajpen där vi frågar hur AI faktiskt används av företagen idag. Fyra av tio medlemsföretag har AI-funktionalitet i sitt kunderbjudande idag, men den siffran ökar betydligt när vi frågar företagen om hur de använder AI i sitt eget arbete. De svarar också att de kan producera effektivare och med högre kvalitet med hjälp av AI, men bara några få tror att de behöver färre personal som en konsekvens. Sen är ju edtechbranschen generellt en bransch bestående av övervägande små företag med få anställda, säger Jannie.

Årets tema adresserar osaklig debatt

Under året har branschen påverkats av det politiska tonläget och utspel som “från skärm till pärm”. Debatten väcker dels frågan om edtech fungerar, dels ökade krav på evidens.

- Vissa hävdar att det rentav är skadligt att använda digitala verktyg, men på vilka grunder då? Den ena forskaren säger si, den andra säger så, säger Jannie. Därför har vi valt just kvalitet och evidens som tema i årets rapport, där vi vänder oss till experter på området med frågan hur man kan kvalitetssäkra edtech och användningen av edtech. Vår barometer visar också att svenska edtechföretag inte är så främmande för forskning som man kanske kan tro av debatten. Med årets tema hoppas vi kunna bidra till att fördjupa samtalet, ett samtal som behöver hållas levande nu och framöver i takt med teknikutvecklingen.

Vi ser också med oro på att Sverige är politiskt riktningslöst på området ungas digitala kompetens, något som i dessa AI-tider är viktigare än någonsin, avslutar hon.

Nedslag i rapporten:

• Branschen består huvudsakligen av små företag. 63 % av företagen har färre än 25 anställda och omsätter mindre än 25 MSEK.
  • 6 av 10 företag använder eller planerar att använda AI för produktion av visualiseringar, text och ljud
  • 50 % av våra medlemsföretag arbetar eller har arbetat med forskare eller forskningsinstitut/universitet i utvecklingen av sina tjänster
  • 65 % av medlemsföretagen uppger en ökad tillväxt på den utländska marknaden 2023, vilket är en ökning sedan förra året

Om branschrapporten

Rapporten bygger bland annat på medlemsundersökningar som genomförs varje år. Branschrapporten är årligt återkommande.

Ta del av hela rapporten här

Kontakt:

Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry