European Edtech Alliance släpper den första rapporten om europeisk edtech.

Ny rapport om europeisk edtech: Små företag på lokala marknader

Flertalet av de europeiska edtechföretagen är små och endast hälften verkar på andra marknader visar den första rapporten från European Edtech Map, som listar över 1200 edtechföretag.

European Edtech Alliance (EEA) har släppt den första rapporten med data från European Edtech Map, som lanserades i maj 2022. Rapporten ger en ögonblicksbild av de 1 258 företag från Europa som hittills är listade på kartan och visar bland annat trender, storlek, verksamhetsområden och könsfördelning.

Några resultat från rapporten:

• den stora majoriteten av edtechföretag är små företag, startups
  • knappt hälften av alla företag har inte någon internationell försäljning
  • visar extrema skillnader i finansiering
  • Dominans av män i grundar- eller ledarposition

Läs hela rapporten European Edtech Map: Insight Report

European Edtech Alliance (EEA) är en paraplyorganisation för branschorganisationer för edtech och består av 25 medlemsorganisationer från 20 länder. Tillsammans representerar man 2500 edtechföretag och organisationer. Den svenska branschorganisationen Swedish Edtech Industry var med och grundade EEA 2021.