Vägen till Coronapassport

Vad är ett Coronapassport? Redan i februari började man testa för coronavirus och idag hjälper man resenärer i hela landet att testa sig och få svar med läkarintyg inom 48 timmar för att uppfylla kraven för inresa till länder med restriktioner. Laboratoriet Tataa Biocenter berättar på Vetenskapsfestivalen!

Den 1 februari, lite drygt en månad efter det första konfirmerade fallet av covid-19 i Wuhan i Kina, lanserade Göteborgsbaserade Tataa Biocenter ett test för att diagnosticera sjukdomen.

– Vi var bland de första i Europa att lansera ett test för coronavirus, berättar företagets vd Mikael Kubista.

Tataa Biocenter är egentligen inget diagnostikbolag utan företagets fokus ligger på att erbjuda tjänster och utbildningar baserade på metoden realtids-PCR. Det är samma metod som används för diagnostik av covid-19 genom detektion av RNA från viruset sars-cov-2 och i januari fick företaget en förfrågan från Saint James Hospital på Malta om att hjälpa dem att utveckla ett test. Genom detta samarbete fick Tataa snabb tillgång till information från den expertgrupp som WHO hade satt ihop för att ta fram de första covid-19-analyserna. Sjukhuset på Malta fick snabbt godkänt av sin myndighet och kunde påbörja testning.

Tataa byggde om sitt laboratorium för arbete med covid-19 och registrerade sitt test hos läkemedelsverket. Tillsammans med Gendoktorn Medicinsk Service, läkarstudenter, och visir tillverkade av orienteringsklubben Göteborg-Majorna började man i april erbjuda testning i lokaler lånade från Kitas Gymnasium. Den privata testningen har vuxit till att inkludera över 50 kliniker och vänder sig numera främst till resenärer, som behöver presentera ett färskt, ofta inte mer än 48 timmar gammalt, negativt PCR-test med läkarintyg – ett Coronapassport – inför sin resa.

Tataa Biocenter är del av det EU-stödda konsortiet CoronaDx, som utvecklar snabbtester för coronavirus, och vd Mikael Kubista ingår i den internationella expertgrupp, som avslöjade problemen med falska positiva coronatester globalt. Tataa Biocenter bidrar även till den offentliga testningen inom Västra Götalandsregionen.

Anslutna vårdgivare till www.coronapassport.se är ExpressCare i Alingsås, Gendoktorn i Arvika, Express Care och Gendoktorn i Borås, Aros Vaccin i Eskilstuna, Askimskliniken, Avonova, Cleopatra Medical Center, ExpressCare, Gendoktorn, Götabergshälsan, Hagakliniken, Hedda Care, iDr Medical, Långedrags Sjuksköterskemottagning, Läkarhälsan Privatvård, pe3 Företagshälsa, Vårdcentralen Citysjukhuset +7, och Vårdkuriren i Göteborg, Gendoktorn i Helsingborg, Vaccinhuset i Jönköping, Kalmar vaccination, Privatläkare Evangelos Lolis och Scandinavian Gastro Clinic i Karlstad, Kungälvs Vaccinationsmottagning, Avonova i Köping, Avonova i Lidköping, S2 Medical i Linköping, Gendoktorn och iDr Medical i Lund, Avonova, Hedda Care, iDr Medical och Gendoktorn i Malmö, Scandinavian Gastro Clinic i Mölndal, Carballos Klinic i Nacka, Avonova i Norrköping, Carballos Klinic i Nässjö, Avonova i Norrköping, Avonova i Norrköping, Avonova i Skara, Avonova, Doktor Hemma, Hedda Care, Mobil@Doktorn, NinaNurse, Quality Care Europe och Vårdkuriren i Stockholm, Gendoktorn, MKCare och Resecentrum Vaccinationer i Uppsala, Avonova i Visby, och Avonova och Travel Nurse i Västerås.