Ny rapport: Är stadens trafikytor överdimensionerade?

I ett utredningsuppdrag på uppdrag av Trafikverket och SKL har Trivector i samarbete med Sweco studerat och granskat processen och de utformningsråd (VGU) som ligger till grund för trafiklösningarna inom tätorter. Dessa har också jämförts med danska, norska, tyska, engelska och holländska råd och anvisningar.

I rapporten konstateras att de mått som anges i VGU är bra, däremot leder tillämpningen av VGU lätt till en överdimensionering. Det saknas en analys av vad som händer om man ökar de angivna minimimåtten för att klara en viss trafiksituation. Tillämpningen ger stort utrymme för egen tolkning, vilket lätt leder till att projektören tar till lite extra utrymme för att ligga på den säkra sidan med hänsyn till framkomligheten för bilisterna. Några av de slutsatser som drogs från studien är:

• Det saknas styrning mellan Trast- och VGU-arbetet.

• VGU bör i större grad beakta gång-, cykel- och kollektivtrafikens ytbehov vid utformningen av gaturummet.

• VGU måste göras mer användarvänlig.

• VGU bör vara ett dokument som kontinuerligt uppgraderas.

Ytsnåla trafiklösningar i tätort har initierats av Trafikverket och Sveriges Kommuner och Landsting tillsammans.

Rapporten är skriven av Leif Linderholm, Trivector och Roger Johansson SWECO Infrastructure.

• miljö och klimat