Rör vi oss mer om förutsättningarna förbättras?

Ökar människors fysiska aktivitet när förutsättningarna för att gå och cykla förbättras? Det är den stora frågan för ett fyraårigt europeiskt forskningsprojekt som nu startar. Omfattande studier kommer göras med 14 000 deltagare i sju europeiska städer, däribland Örebro.

Verktyg för att beräkna kostnader och vinster

Huvudsyftet med EU-projektet PASTA, Physical Activity Through Sustainable Transport Approaches, är att främja fysisk aktivitet genom att skapa goda förutsättningar för gång och cykel. Projektet syftar också till att ta fram ett verktyg som ska kunna användas för att räkna ut kostnader och vinster vid investeringar i infrastruktur för aktiv transport, det vill säga gång och cykel. Projektet kommer även ta fram informationsmaterial och en sammanställning av goda exempel som kan användas av beslutsfattare på olika nivåer.

Trivector ansvarar för den svenska delstudien

Fjorton aktörer är involverade i PASTA, bland annat WHO och Oxford University. Det svenska trafikkonsultföretaget Trivector Traffic, som bland annat ansvarar för genomförandet av den svenska delstudien, är den enda privata aktören.

För mer information:

Ulf Eriksson: 010 456 56 87