Dryckesglas.se sparar tid med hjälp av Unifaun och Vilkas

Dryckesglas.se är webbutiken som säljer glas och festtillbehör. Bolaget startades för fem år sedan och omsätter idag strax över fyra miljoner SEK. I oktober 2014 skaffade de TA-systemet Unifaun Online, integrerade det med sin e-handelsplattform och sparade in en heltidstjänst.

Dryckesglas huvudkontor och lager ligger i Karlskrona. Kunderna är allt från privatpersoner till stora restauranger. Affärsidén till bolaget uppkom efter att Ulf Westberg med sitt stora whiskeyintresse ville köpa provsmakningsglas. Det fanns då ingen som sålde detta via nätet vilket gav Ulf idén att själv börja sälja. Ulf fick tag i leverantörer och startade sin försäljning via blocket. Efterhand som försäljningen ökade var det dags att skaffa sig en egen webbutik. Valet föll på tyska e-handelsplattformen ePages och det blev e-handelskonsultbolaget Vilkas som fick hjälpa till att bygga upp butiken, efter Ulfs önskemål.

̶ Innan jag startade dryckesglas.se så drev jag ett webbhotell som hette CMS-Internet och kom då i kontakt med Vilkas och plattformen ePages. Jag visste att de var duktiga och kan sin sak så valet var ganska enkelt berättar Ulf Westberg, grundare av dryckesglas.se.

För att skicka produkterna använde de först Pacsoft Online som är Unifauns för PostNord utvecklade TA-system. Efter att orders kom in fick de kopiera kundinformation från webbutiken och klistra in i Pacsoft Online för varje försändelse. I oktober 2014 uppgraderade de Pacsoft Online till Unifaun Online och passade då även på att integrera det med webbutiken. Nu kan de sköta hela orderflödet i ett system.

̶ Utöver PostNord så började vi även använda DHL som transportör. För att förenkla logistiken skaffade vi Unifaun Online och integrerade det med vår webbutik. Effekten vi fick var att vi inte behövde rekrytera ytterligare en person som vi hade planerat. Vi kan nu hantera och ta emot fler orders än tidigare och ändå ha mer tid över än vad vi hade innan berättar Ulf vidare.

Orderflödet fungerar nu genom att orders kommer in via webbutiken, följesedel skrivs ut och status på ordern ändras till bearbetas. De plockar och packar produkterna och klickar sedan på Unifaunknappen i webbutikens backend. Då öppnas Unifaun Online med all orderinformation förifylld. De kontrollerar snabbt att informationen är korrekt innan de skriver ut fraktetikett som sätts på paketet. Samtidigt får också kunden ett mail med kollinummer så de kan spåra var deras paket befinner sig i transportkedjan.

Fakta dryckesglas.se
Dryckesglas.se säljer glas och bartillbehör från kända varumärken. Bolaget har idag 3 anställda och omsätter ca 4 miljoner SEK. Huvudkontoret och lagret finns i Karlskrona. Läs mer om dryckesglas.se på: www.dryckesglas.se

Fakta Vilkas:
Vilkas Group grundades 1995 och har sedan dess hjälpt till att öppna tusentals webbutiker. De bygger webbutiker på e-handelsplattformen ePages som används av över 140 000 webbutiker över hela världen. De olika paketen passar både små och stora företag och ger möjligheten att växa. Läs mer om Vilkas: http://www.vilkasgroup.se/