Stark ökning för Viasat i sociala medier

Viasat har under många år jobbat aktivt med närvaro i sociala medier. En analys av 2012 jämfört med 2011 visar att Viasat omnämns knappt tre gånger så mycket 2012 jämfört med 2011 på Twitter, bloggar och forum. Viasats Facebooksidor ökar, både i antal fans och i engagemangsnivå. Under 2012 har drygt 1.2 miljoner interaktioner gjorts av ungefär 400 000 unika individer.

”Sport och då främst fotboll och hockey är det man pratar mest om i relation till Viasat, och vi märker tydligt hur uppskattat det är att våra medarbetare, kommentatorer och experter finns ute på nätet och pratar som individer och inte enbart bakom en företagslogga. Kraven på snabb och proffsig kundtjänst ökar, förra året var många imponerade av support på nätet medan det idag i det närmaste tas för givet”, säger Karin Zingmark, presschef på Viasat Sverige.

Inlägg från bloggar, mikrobloggar och forum där Viasat nämns registreras och analyseras kontinuerligt. Under 2011 registrerades 19 415 inlägg och under 2012 registrerades 54 227 inlägg. Procentuellt så har kvantiteterna ökat med 279 procent från 2011 till 2012. Jämförs 2012 års kanalfördelning med 2011 så har Twitter vuxit sig starkare för Viasats räkning. Procentuellt har antalet inlägg på Twitter ökat med hela 355 procent, bloggar har ökat med sex procent och forum med 24 procent.

Viasats Facebooksidor består dels av fyra olika Facebooksidor för sport, en för film samt en generell inriktad på support. Viasat Film har under 2012 haft 9 300 interaktioner med över 8 200 unika användare. 15 800 000 visningar har gjorts av inlägg från Viasat Film på Facebook.

Sport engagerar i betydligt högre utsträckning än film på sociala medier. 1 200 000 interaktioner har gjorts på samtliga sportsidor på Facebook under 2012 i form av inlägg, gilla, kommentarer och delningar. 389 600 unika användare har interagerat med sportsidorna, enligt dessa kriterier. 131 500 000 visningar har gjorts av inlägg från sportsidorna, för användare på Facebook. 38 700 000 visningar är så kallade virala visningar, som spridits genom sidornas fans genom interaktioner. Användarna står för det innehåll som syns mest, hela 71 procent av allt som syns från sidan är till följd av användarna interaktioner.

”Den dagliga dialog vi för med kunder och TV-tittare skapar enormt värde för oss som bolag. Vi får förbättringsförslag och feedback, får möjlighet att förklara och nyansera hur vi tänker, ger människor en titt bakom kulisserna hos oss och skapar på detta vis lojala tittare och ambassadörer”, fortsätter Karin Zingmark.

Viasat har jobbat aktivt med sociala medier sedan 2008. Man finns närvarande på Facebook, Twitter, YouTube, FlickR samt Google+. Viasats Sociala mediepolicy, som gäller för alla anställda, togs fram 2009 och alla anställda på Viasat uppmuntras till närvaro på sociala medier förutsatt att policyn följs. Viasat samarbetar med Cohn & Wolfe för bland annat Facebook-sidorna samt ConnyCom för bevakning och analys av omnämnanden i sociala medier.

• sociala medier