Nedräkningen fortsätter till vår härliga Midsommar helg. Vår svenska vinproducent Terreno gästbloggar här varje dag fram till midsommar och delar med sig av sina absoluta favoritrecept. Till det serveras Toscanas kronjuvel, Terreno Chianti Classico 2009, art nr 2373, 89 kr. Vinet finns i Systembolagets ordinarie sortiment. Välkomna till bords och Buon Appetito!

7 dagar kvar till Midsommar!

Bistecca alla Fiorentina, steken som nästan är lika känd och gammal som staden den är uppkallad efter och inte är det konstigt då den är himmelskt god. Dock är det viktigt att den görs på rätt sätt. Ni som har läst tidigare inlägg vet att jag predikar rena smakar, låt fina råvaror styra och så även med denna. Jag hittar massa varianter på detta recept med vitlök, marinader, grillkrydda (fasa) etc. Köp en bra olivolja istället! Vi känner Bistecca alla Fiorentina som T-benstek i Sverige, dock är T-bensteken ofta en halv Bistecca, där man sågat ”T” till två ”L”. En äkta Bistecca alla Fiorentina skall komma från den lilla vita korasen Chianina, vara på ca 1,5 kg, 5-6 cm tjock. Här på Terreno är detta en självklar favorit när det ska bjudas till fest då det är lätt att tillreda, bra om man är många och utan konkurrens, det godaste man kan lägga på grillen. Till serverar vi gärna grillade grönsaker eller en matig sallad och man dricker bara en sak till detta och det är ett bra Chianti Classico!

BISTECCA ALLA FIORENTINA

1 Bistecca (t-bone stek alt. en stor skiva entrecote), viktigt att den är rumstempererad! Svartpeppar, salt, rosmarin och olivolja

Sallad av blandade sorter, morot, liten fänkål, selleri, vårlök, valnötter och parmesan, olivolja och balsamvinäger. Eller valfria grönsaker för grillning. Gå på säsong och fantasi!

Krydda inte köttet innan! Detta är ett kött som ska grillas, snåla inte med kolen och välj bra kvalitet. När kolen är som varmast, glödande, knappt beslöjad av aska lägg på några kvistar rosmarin på glöden och köttet på gallret. Det ska ligga nära kolen så den får en skorpa fort för att hålla inne köttsaften. Den får bara vändas 1 gång och ska ha 3-6 minuter på varje sida. Vänd med tång, inget vasst får stickas i köttet. Traditionellt skall man sen ställa köttet upp på grillen med benet neråt och grilla ytterligare i 5 minuter, men det kan va trixigt, låt köttet istället vila ett tag innan det skärs upp. Det ska vara mycket rött och saftigt på insidan och ha en fin skorpa på utsidan. Efter grillningen, salta och peppra och ringla över olivolja.

Riv salladen i mindre bitar, strimla grönsakerna, rosta nötterna, riv osten och blanda. Ringla över olivolja och balsamvinäger.