Foto 1: Alexander Ekholm Foto 2-3: Bea Holmberg Visit Umeå

Nöjeskonceptet firar ett år - Umeåprofilen sammanfattar första tiden

Stor medial uppmärksamhet, tunga gästspel, nya produkter och spännande samarbeten. Och så ett svenskt designpris som grädden på moset. Den 3e december firar Facit Bar ett år. En av grundarna Emil Åreng, som utsetts till både Sveriges och Skandinaviens bästa bartender, sammanfattar året som gått.

Det bästa med första året...
- Det har varit ett jäkla kul och innehållsrikt första år. Vi har gjort och lärt oss mycket samtidigt som vi inte ruckat på produkten. Tvärtom har vi visat att det går att driva en bar i världsklass med en hållbar grundfilosofi och uteslutande svenskt innehåll.

Det vi har fått kämpa lite extra för...
- Jag tycker att det hela tiden gått stegvis uppåt. Från början var det en utmaning med att hitta nya producenter och råvaror men med tiden, och vetskapen om att Facit Bar finns, så har fler fått upp ögonen för och letat upp oss i stället. Det har gjort allt så mycket enklare! Dessutom har vi kunnat skapa nya produkter genom spännande samarbeten och bidra med nya insikter och kunskaper till branschen. Vi har inga hemligheter - ju fler som jobbar svenskt desto bättre.

Roliga samarbeten vi har gjort...
- Oj! Alla samarbeten är spännande men det är läckert att Lena från lilla Högtorp Gård, som gör våra syror, nu också samarbetar med andra barer i landet. Det är också kul att tillsammans med andra kunna skapa nya spännande produkter på marknaden. Facit Råg Whisky med Tevsjö Destilleri eller Facit Dill Akvavit med Stocholm Bränneri, för att nämna några få. Ja och sen är ju alla tunga gästspel värt att nämna - att de vill komma hit till Umeå för att göra grejer hos oss, det är coolt.

Facit Bar Foto: Bea Holmberg, Visit Umeå

Det som gör mig mest stolt...
- Att få uppmärksamhet i nationell och internationell media är såklart alltid fett. Att vinna pris för vår grafiska identitet är också en bekräftelse på att det vi gör är något bra. Vi har en tydlig bild med vår idé och har kört på den från dag ett! Men mest stolt är jag nog ändå över det gäng vi blivit på Facit Bar - och att folk valt att flytta hit från hela landet enkom för att jobba med oss. Det säger en hel del kan jag tycka!

Det hör vi från gästerna...
- Gästerna har format oss under året genom att vara nyfikna och det har gjort att vi utvecklats tillsammans med dem, gästerna blir vårt facit. Jag tror att många har insett att Facit är nåt annat. Inte bara genom vårt innehåll och våra idéer utan genom gästspelen vi haft under året. Jag tror inte att Umeåborna generellt har varit så bortskämda med mat- och dryckesevenemang men genom oss och andra aktörer i branschen så får de nu ett jäkla bra utbud av upplevelser under hela året.

Det här kan man förvänta sig av Facit framöver...

Det blir fler spännande gästspel 2023, vi kommer få några riktiga genier till Umeå! Sen kommer det också bli en del satsning på maten. Att vi lärt folk att dricka svenskt är en sak men nu vill vi också ge maten större utrymme! Härnäst blir det födelsedagsfirande för Umeås stökigaste ettåring och så kör vi en knäckande god julmeny och självklart en nyårs-baluns! Alla är välkomna.

Foto: Alexander Ekholm

Namn: Emil Åreng
Bor: Umeå
Från: Bräcke i Jämtland
Gör: Driver cocktailbaren Facit Bar i Umeå tillsammans med Jörgen Engdahl och Jan Johansson. Emil är också redaktör för bland annat Café. Han släpper hösten 2023 sin andra bok ”Salongs i Sverige” och har även podcasten ”Den Blinda Grisen” tillsammans med Måns Herngren och Adam Lundgren.

+46 (0) 73 083 08 31, emil@facitbar.se