Økt popularitet for kontaktløse kort – Europeere har betalt med kontaktløse kort 3 milliarder ganger i løpet av det siste året

• 1 av 5 Visa-transaksjoner er nå kontaktløse
  • 3 milliarder kontaktløse Visa-transaksjoner har blitt foretatt i Europa på et år[1]
  • 165 millioner kontaktløse Visa-kort og 3,2 millioner POS-terminaler er aktiverte i Europa

London, 11. mai 2016: Kontaktløs betaling i Europa har passert en viktig milepæl. I dag kunngjorde Visa Europa at 3 milliarder kontaktløse transaksjoner har blitt foretatt i løpet av det siste året. Resultatet er nærmere tredoblet sammenlignet med samme periode i fjor. Tallene viser at europeiske forbrukere har brukt kortene sine 360 millioner ganger bare i april. Alene er dette nesten 140 transaksjoner per sekund, og er en økning på 150% fra 143 millioner transaksjoner i april 2015.

- Kontaktløs betaling har gått fra å skje i 1 av 60 tilfeller i 2013, til å skje 1 av 5 tilfeller i dag. Den drastisk økende populariteten for kontaktløse kort har blitt drevet frem av hverdagshandelen. Forbrukerne ønsker fortgang i handelsprosessen og derfor har kjøpmenn integrert kontaktløs betaling som et betalingsalternativ, sier landssjefen i Visa Europa Jens Nes.

I løpet av det siste året er det restauranter som opplever den største veksten i antallet kontaktløse betalinger, med hele 253%. Videre følger generell varehandel med 246% økning, deretter dagligvarehandel med 219%, før mat og drikke, inkludert hurtigmatkategorien, med 196% økning.

I dag er det mer enn 3,2 millioner terminaler som benyttes over hele kontinentet. Dette er en økning på 23% fra 2,6 millioner terminaler i utgangen av april 2015. Tallet vil fortsette å stige i forbindelse med at de fleste nye betalingsterminaler nå tilbyr kontaktløs betaling. Visa Europa samarbeider med banker og andre interessenter for å gi forbrukerne tilgang til minst én kontaktløs betalingsenhet (inkludert kort, mobil, andre bærbare enheter etc.), innen 2020.

[1] Mellom 01.05.2015 og 30.04.2016

Visa Europe is a payments technology business owned and operated by member banks and other payment service providers from 37 countries across Europe.

Visa Europe is at the heart of the payments ecosystem providing the services and infrastructure to enable millions of European consumers, businesses and governments to make electronic payments. Its members are responsible for issuing cards, signing up retailers and deciding cardholder and retailer fees. Visa Europe is also the largest transaction processor in Europe, responsible for processing more than 16 billion transactions annually – at a rate of 1,622 transactions per second at peak times.

There are more than 500 million Visa cards in Europe, while €1 in every €6 spent in Europe is on a Visa card. Total expenditure on Visa cards exceeds €2 trillion annually, with €1.5 trillion spent at point-of-sale.

Since 2004, Visa Europe has been independent of Visa Inc. and incorporated in the UK, with an exclusive, irrevocable and perpetual licence in Europe. Both companies work in partnership to enable global Visa payments in more than 200 countries and territories.

For more information, visitwww.visaeurope.comand @VisaEuropeNews