Visa med rekordsatsning på FinTech i Europa, investerer 100 millioner dollar i start-ups

Visa (NYSE: V) lanserte i dag to nye programmer designet for å støtte europeiske FinTech-miljøer som utvikler neste generasjons digitale betalingsløsninger, og investerer 100 millioner dollar i Europeiske FinTech selskaper.

- Dette er spennende tider for betalinger i Europa. Innføringen av nye reguleringer kombinert med store endringer i forbrukeratferd og rask teknologiutvikling har forvandlet Europa til en region hvor nye ideer blir født hver dag. Dette skaper muligheter for nye og eksisterende selskaper til å levere sømløse, enkle og sikre betalingsløsninger som forbrukere etterspør, sa Charlotte Hogg, CEO for Visa i Europa, på konferansen Money 20/20 i Amsterdam i dag.

Visa lanserer et investeringsprogram på 100 millioner dollar. Fokuset vil være på å støtte oppstartsvirksomheter som er innovative innen «open banking» og fremvoksende teknologier som har potensial til å skape nye og sikrere brukeropplevelser.

- I Visa er vi åpne for at alle aktører skal kunne få full nytte av rekkevidden, evnen og sikkerheten i vårt globale nettverk for at deres egen virksomhet skal vokse. Vår forpliktelse er å være støttende for både nye aktører, og for våre eksisterende kunder og partnere, sier Hogg.

Visa har allerede gjort en rekke FinTech-investeringer globalt, inkludert Klarna, solarisBank og Payworks i Europa. Den europeiske FinTech-investeringen utgjorde rundt 4,7 mrd. kr i 2017, ifølge KPMG.

Visa’s Fast-Track Program

Samtidig lanserer Visa et Fast-Track program, som på under fire uker kan gi FinTech-selskaper tilgang til mulighetene som Visas globale nettverk tilbyr for å kunne realisere sine ideer. Programmet lanseres i juli, og ved lansering samarbeider Visa med bank- og betalingsplattformen Contis for selskaper basert i Storbritannia. Start-ups kan allerede melde sin interesse på www.visaeurope.com/fintech. Flere europeiske markeder vil bli annonsert etter hvert som programmet lanseres globalt.

Visa Inc. (NYSE:V) is the world’s leader in digital payments. Our mission is to connect the world through the most innovative, reliable and secure payment network - enabling individuals, businesses and economies to thrive. Our advanced global processing network, VisaNet, provides secure and reliable payments around the world, and is capable of handling more than 65,000 transaction messages a second. The company’s relentless focus on innovation is a catalyst for the rapid growth of connected commerce on any device, and a driving force behind the dream of a cashless future for everyone, everywhere. As the world moves from analog to digital, Visa is applying our brand, products, people, network and scale to reshape the future of commerce. For more information, visit our website (www.visaeurope.com), the Visa Vision blog (vision.visaeurope.com), and @VisaInEurope