Codex Alimentarius moderniserar HACCP

Codex Alimentarius moderniserar HACCP

Codex Alimentarius kommitté för livsmedelshygien avser att revidera General Principles of Food Hygiene och HACCP annex med start 2015.

Det är ett välkommet initiativ och som behövs för att spegla den tid som är med hänsyn till bl.a. olika internationella standarder, praktiska tillämpningen av HACCP och programmet Food Safety Modernization Act (FSMA) för att reformera lagstiftningen i USA. HACCP har från början mest varit inriktat på mikrobiologiska faror. De två sista årtiondena har fysiska faror och inte minst allergena faror lyfts fram och blivit viktiga att beakta och styra.

Vid mötet inom Codex kommitté för livsmedelshygien i Lima i Peru den 17-21 november 2014 fanns ett förslag om att revidera General Principles of Food Hygiene (CAC/RCP 1-1969) (nedan kallt GPFH) and its HACCP annex.

Finland tillsammans med Nya Zeeland och USA har förberett ett underlag för att revidera GPFH och HACCP annex. Enligt projektdokumentet motiveras en revidering bl.a. med att GPFH och HACCP annex används på bred front internationellt och utgör kärnan i flera internationellt vedertagna standarder, t.ex. ISO 22000 och BRC Food. Det har varit och är en utveckling inom livsmedelssäkerhet och tillämpning av HACCP som gör att nuvarande version av GPFH och HACCP annex behöver omarbetas.

Enligt projektdokumentet bör en revidering omfatta bl.a. följande:

• Förtydligande om hur GPFH förhåller sig till HACCP och kopplingen dem i mellan
  • Placera faroanalys i början av en bedömning av risker (kanske före att fastställa program för grundförutsättningar/PRPer)
  • Ta hänsyn till hur övergripande delar av ett ledningssystem för livsmedelssäkerhet ska beaktas, t.ex. ledningens ansvar, spårbarhet och inköp, ska beaktas
  • Utförligare vägledning för att genomföra en faroanalys
  • Utförligare vägledning för att identifiera CCPer
  • Särskilja validering från verifiering i HACCP-princip 6
  • Göra bilder i HACCP annex mer användarvänliga
  • Anpassa terminologin med hänsyn till vedertagna begrepp såsom CP/OPRP och revision

Föreslagen tidplan är att ett första utkast presenteras under 2015 och en ny version av GPFH och HACCP annex publiceras 2020.