”Utan ideella insatser skulle det inte vara möjligt att erbjuda det breda bioutbud vi har idag i Lindesberg”, förklarar Björn Persson.

"​Folkets Hus Bio i Lindesberg - en unik utvecklingsmöjlighet för unga"

Att ha en biograf som visar aktuella filmer i Lindesberg är inte bara viktigt för publiken och orten. "Biografverksamheten erbjuder samtidigt unika utvecklingsmöjligheter för de ungdomar som sköter Folkets Hus Bio med stöd av äldre biovolontärer som arbetar ideellt", förklarar Björn Persson - kommunal biografföreståndare på halvtid sedan 2012 då biografen moderniserades och blev digital.

”Utan biogruppen, biografmaskinisterna och våra biovolontärer skulle det inte vara möjligt att erbjuda det breda bioutbud vi har idag i Lindesberg”, förklarar Björn Persson.

Bilden: Några av skolungdomarna som ingår i biogruppen

För många av ungdomarna är arbetsinsatserna på biografen en första kontakt med arbetslivet som ger dem värdefulla kunskaper och erfarenheter för framtiden.

”Vi har en biogrupp med ungdomar från högstadiet i Lindesberg som sköter försäljning av biljetter, godis och popcorn, men även är med och städar och river biljetter - och som belöning får de använda intäkterna från godis- och popcorn-försäljningen till en studieresa”, berättar Björn.

Bilden: Några av biografmaskinerna som sköter den digitala biografen.

Folkets Hus Bio har också många biografmaskinister - lite äldre ungdomar som börjat i biogruppen och utbildats i att sköta den digitala biografen. ”Vi har idag 16 utbildade maskinister varav13 är tjejer - och flera maskinisttjejer är under utbildning vilket innebär att vi kan erbjuda fler filmer”, förklarar Björn.

Dessutom ger Björn en stor eloge till alla biovolontärer - personer i alla åldrar (det skiljer 65 år mellan yngsta och äldste som är 84 år) som ställer upp ideellt. ”Det är annorlunda och otroligt kul - och bidrar till att vi har en bio för alla åldrar”, menar Björn.

Orolig för biografens framtid

Björn Persson (bilden) brinner för Folkets Hus Bio och de ungdomar och äldre som driver den - därför är han orolig för biografens framtid.

”Med en privat entreprenör skulle biogruppen försvinna, alla maskinister förmodligen bli utan arbete och alla volontärer skulle inte längre kunna jobba ideellt”.

Som biografföreståndare är han väl medveten om svårigheterna att få lönsamhet i en biograf - därför provar han själv alla möjligheter för att spara. ”Exempelvis - genom att från och med i år beställa filmer direkt från filmbolagen istället för att använda en central tjänst för detta sparar vi 50.000-60.000 kronor per år”.

Att vara biografföreståndare på halvtid är givetvis både tufft och krävande - men samtidigt både stimulerande och roligt som drivkraft, enligt Björn: ”Det är stimulerande att se ungdomar växa i förtroende, ansvar och utveckling - och roligt att jobba med alla äldre som visar engagemang”.

Samtidigt är han glad över att biografen har en stor och nöjd publik. ”Vi har redan passerat 10.000 besökare i år och hoppas slå publikrekordet på 13.089 besökare från 2016 - och med den härliga publiken och populära filmer som exempelvis Unga Astrid och Lyrro kan vi lyckas”

...........................................................

PS: När det öppna brev om biografverksamheten i Lindesberg skickades till Tillväxtutskottet måndag 29 oktober hade uppropet 518 namnunderskrifter. Men namnunderskrifterna fortsätter att komma in till info@lindekultur.se - nu 527 stycken.