Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 6)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 6)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg ● Den mest kompletta nyhetskanalen: Läs veckans kulturnyheter 31 januari-6 februari i sammandrag ● Den mest kompletta evenemangskalendern: Se aktuella kulturevenemang 7-16 februari. ● Senaste veckan (7 dagar) har LindeKultur haft 5.100 sidvisningar = 729 sidvisningar/dag i genomsnitt.

● Alla nyheter >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se >> ..................................................................................

Kommande evenemang:

”Porgy and Bess” nästa Met-opera på bio i Lindesberg

Lördag 8 februari kl 19:00 visas ”Porgy and Bess” - årets andra opera på Lindesbergs Bio från Metropolitan Opera i New York. George Gershwins älskade folkopera ”Porgy and Bess” är tillbaka på Met för första gången sedan 1990 i en ny uppsättning regisserad av James Robinson.

”Vesseltyr” - årets egenproducerade musikal på Kulturskolan Garnalia

Lördag 8 februari kl 18:00 är det dags för ”Vesseltyr” - en spöklik musikal av och med Kulturskolan Garnalias musik-, dans- och teaterelever. Föreställningen ges i Lindeskolans aula med frivillig entré. Gratisbiljetter finns att hämta på Lindesbergs Stadsbibliotek.

Star Wars-konsert med ljusfäktning i Lindesbergs kyrka

På lördag 8 februari klockan 22 bjuds det på Star Wars-konsert med musik och ljusfäktning vid en mässa i Lindesbergs kyrka. Närmare 100 ungdomar kommer till Lindesberg för föreläsning och aktiviteter i församlingshemmet på lördagen som avslutas med musik och ljusshow i kyrkan dit allmänheten också är välkommen.

Lindesbergs Konstföreningen ställer ut Bengt Svenssons landskap

Svalbo fortsätter med författarkvällar i egen regi

Helena von Zweigbergk (9 februari), Karin Alfredsson (8 mars) och en tredje författare (som ännu inte är klar) kommer att vara gäster på vårterminens författarkvällar i Svalbo. Efter mer än 30 år har Nora Kulturförvaltning avslutat samarbetet kring författarkvällarna - men Svalbo fortsätter med de uppskattade evenemangen i egen regi tillsammans med Jerle Stadsförening.

Lindesbergs Filmstudio visar indiska filmen ”SIR”

Tisdag 11 februari kl 19.00 visar Lindesbergs Filmstudio ”SIR” - en lågmäld och ömsint indisk film som var en av överraskningarna i Cannes 2018 där den visades inom sektionen Critic’s Week och belönades med ett pris.

Ramsberg håller idémöten om skolbyggnadens framtid

Helgen 15-16 februari bjuds alla intresserade in till idémöten i Ramsberg om skolbyggnadens framtid: ”Se möjligheterna innan det är för sent. Vi behövs alla för att slå våra kloka huvuden ihop kring framtiden för fastigheten för skolan i Ramsberg, Ramshyttans skola”, skriver Ramsberg - en bygd i Bergslagen i inbjudan.

Ulf Peter Hallberg till Lindesberg för dialog med Arne Johnsson

Måndag 17 februari kl 19:00 gästas Lindesbergs stadsbibliotek av författaren Ulf Peter Hallberg som kommer att samtala med Arne Johnsson om boken ”Berlin Transit - om Berlin och murens fall”.

Spannarboda: Mer musik på Willboda i vår

Efter lördagens konsert med Kapell Malén blir det mer musik i vår på bergslagsgården Willboda i Spannarboda, meddelar spannarboda.se - en ny webbplatsen för nyheter om Spannarboda med omnejd. Mats Bergström kommer 21 mars, Isotope Jazz Ensemble 25 april och Fred Lane & Thomas Lundkvist 23 maj.

Övriga nyheter i veckan:

Upprop kulturarv vill värna kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer

Just nu görs ett upprop på initiativ av tio organisationer, däribland Sveriges Hembygdsförbund. Syftet med uppropet är att synliggöra och protestera mot bristande varsamhet när det gäller kulturarvet. Stöd uppropet genom att skriva på listan.

Bergslagens Sparbank fortsätter att stötta LindeDagen

Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse fortsätter att stötta Lindesbergs Rotaryklubb för genomförande och marknadsföring av LindeDagen - i år med 40.000 kronor. LindeDagen 2020 arrangeras onsdag 13 maj för sjätte året i rad längs Strandpromenaden i sjöstaden Lindesberg.

Dags att söka eller nominera till Lindesbergs kommuns stipendier

Nu är det dags att söka eller nominera mottagare av Lindesbergs kommuns Byggnadspris samt Kulturstipendium och Föreningsledarstipendium. Vem som helst kan söka stipendierna eller nominera kandidater senast 30 mars

Lindesbergs Rotaryklubb stödjer Star for Life-programmet

Lindesbergs Rotaryklubb har överlämnat en gåva på 10.000 kronor till Star for Life - ett stödprogram i Sydafrika som stärker elevens självkänsla genom musik och idrott. Gåvan från Rotary ger 50 ungdomar i södra Afrika möjlighet att medverka i Star for Life-programmet under ett år.

Biblioteksbussen fortfarande utan chaufför - står stilla tills vidare

Lindesbergs kommun har ännu inte lyckats rekrytera någon ny chaufför till biblioteksbussen som stått stilla sedan årsskiftet och får göra det tills vidare. ”Jag arbetar intensivt med rekrytering”, förklarar Kristina Öster - kulturchef i Lindesbergs kommun.

Dags att söka Lindesbergs kommuns resestipendium

Är du under 20 år, bosatt i Lindesbergs kommun och sugen på att resa? Då kan du söka kommunens resestipendium på 10.000 kronor. Motiverat förslag till stipendiat eller ansökan om stipendium ska vara kommunstyrelsen tillhanda senast 1 mars 2020.

LindeDagen 13 maj 2020:

Fyra månaden kvar till LindeDagen: Över 50 utställare redan anmälda

Nittio utställare har nu anmält sig till LindeDagen onsdag 13 maj 2020se här vilka och vilka platser som finns kvar att boka >> ● LindeDagen genomförs för sjätte året i rad och har etablerats som en uppskattad folkfest i Lindesberg - och en unik möjlighet för företag, föreningar, offentlig service och andra verksamheter i Lindesbergs kommun att presentera sig för nya målgrupper under trivsamma former. Läs mer om LindeDagen 2020 >> ● Gå direkt till anmälan för utställare på LindeDagen. >>

● Alla evenemang >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se >>

Det händer mycket i kulturlivet i Lindesberg - och ibland blir det evenemangskrockar. Gör som Damkören Akvileja som ska ha konsert 24 oktober: "Vi skulle uppskatta att ni satte det i kalendern så att folk vet att det är något som händer då". Just nu har LindeKulturs evenemangskalender 123 evenemang >>

08 Feb 12:00

Släktforskarlokalen på Banvägen 26, Lindesberg

13 Feb 18:30

Lindesbergs Fotoklubb: Månadsmöte med Göran Johansson

Fotoklubben lokal i ”Sandströms” på Banvägen 26 i Lindesberg. Ingång på norra gaveln.

15-16 Feb 10:00-16:00

Ramsberg: Möten om skolans framtid

Ramshyttans skola, Ramsberg

Kommande filmer på Lindesbergs Bio (f.d. Folkets Hus Bio)

Läs mer om kommande filmer på Lindesbergs Bio på upplevlindesberg.se/bio >>

Utställningar:

Bengt Svensson på Lindesbergs stadsbibliotek: Lördag 8 februari kl 12-14 är det vernissage för Bengt Svensson som ställer ut landskap i kol och blyerts i Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek. Utställningen pågår 8 februari-11 mars och arrangeras av Lindesbergs Konstförening. Läs mer på lindekultur.se >>

Miniatyrstaden Lindesberg: Lindesbergs Hembygdsförening visar Miniatyrstaden Lindesberg i Blombergska gården (Kungsgatan 48): Onsdagar kl 15-17. Lördagar 11-14. Grupper kan även tas emot andra tider efter särskild överenskommelse. Läs mer om Miniatyrstaden Lindesberg >>

Lindesbergs Hembygdsförening: Affischutställning om sägner på ICA Supermarket om Lindesbergs mest kända sägner. Läs mer på lindekultur.se >>

Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt som drivs av Lindesbergs Konstföreningen där inbjudna konstnärer fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på Lindekultur.se >>

För fler evenemang i Lindesbergs kommun - se upplevlindesberg.se >>

● LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler:

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Vill DU att ännu fler ska få veta mer om kulturlivet i Lindesberg? LindeKultur drivs helt ideellt utan ekonomiska möjligheter att marknadsföra denna nyhets- och informationskanal - därför: Sprid gärna kännedom om LindeKultur genom att vidarebefordra och/eller dela detta nyhetsbrev i era nätverk. Och/eller genom att ladda ned, skriva ut och anslå denna affisch på lämpliga ställen - klicka här för att komma till affischen

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).